Danskere klikker sig til dagligvarer og måltider: 'Vi undgår stressmomenter'

Hver femte dansker handlede dagligvarer på nettet i 2018, ifølge rapport fra dansk E-handel.

Familien Christiansen tæller Mogens og Karen og deres tre børn på otte og fire år og ni måneder. De har siden 2011 købt dagligvarer på nettet (Foto: DR Nyheder).

Posen står klar på køkkenbordet.

- I dag skal vi have kylling i fad med bagte kartofler, siger Karen Søgaard Christiansen, mens hun pakker ingredienserne ud af dagens måltidskasse. Hvidløg, krydderier og olie er pakket i små portioner, der passer lige til aftenens ret.

Hun bor i Birkerød med sin mand og deres tre børn. Hun er på barsel lige nu, men normalt arbejder de begge fuldtid, og det fik dem til at søge mod nettet for at købe dagligvarer og måltidskasser allerede tilbage i 2011. I dag er det en fast begivenhed hver søndag aften.

- Vi bruger kun 20 minutter på det. Det er den tid, det tager at klikke ting i kurven og trykke bestil, og så bliver det leveret ved hoveddøren dagen efter. Så skal vi ikke spekulere på det hele ugen, og vi undgår stressmomenter på vej hjem fra arbejde. Det er meget bekvemt, siger Karen Søgaard Christiansen.

Flere virksomheder, der leverer dagligvarer og måltidskasser, oplyser til DR Nyheder, at de har haft flere kunder de seneste år. Og den seneste rapport fra Dansk E-handel viser, at indkøb af dagligvarer på nettet er steget med 29 procent fra 2017 til 2018. Sidste år var det 21 procent af befolkningen, der købte varer på nettet.

Slipper for fristelser og spotvarer

Det er travlhed og ønsket om at have mere tid til at være sammen med sin familie, der er årsag til, at flere vælger at få leveret dagligvarer eller måltidskasser lige til døren, fortæller Bent Greve, professor på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på RUC.

- Det er svært at få kabalen til at gå op med to mennesker på arbejdsmarkedet og flere børn, der skal bringes og hentes og deltage i fritidsaktiviteter. Så folk vil gerne prøve at finde aflastning, der hvor de kan, siger han.

Inden familien Christiansen begyndte at handle over nettet og få måltidskasser var indkøb noget, der det meste af tiden bare skulle overstås. Og i supermarkedet kunne det være svært at beslutte, hvad menuen skulle stå på.

- Det slipper vi for nu. Og børnene er meget begejstrede, når bilen kommer, og varerne skal bæres ind og pakkes ud. Det gør, at der er mere tid og overskud til, at de er med i køkkenet. Og vi bruger ikke flere penge end før, fordi vi slipper for fristelser og spotvarer i supermarkedet, fortæller Karen Søgaard Christiansen.

Populært i hele landet

Både Nemlig.com og Coop.dk Mad leverer varer til danskerne via onlinesalg. Og det er ikke kun forbeholdt folk i storbyerne eller med en høj indkomst. De oplever, at det er populært i flere dele af landet.

For få år siden foregik onlinesalget hos Coop.dk Mad primært i København, men nu har det spredt sig. I Nordjylland har der eksempelvis været en seksdobling i omsætningen det seneste år.

- Det begyndte med at være et storbyfænomen. Men i dag er omsætningen splittet 50/50 mellem Storkøbenhavn og resten af landet. Nethandel er bekvemt for flere mennesker i befolkningen, og tid er blevet utrolig meget værd, siger Morten Viktor, direktør hos Coop.dk MAD.

De senere år er der kommet flere udbydere, og det er ikke kun dagligvarer, der kan købes online. Også tøj, friske blomster og rengøringshjælp er blevet populært.

Og tendensen vil ifølge Dansk Erhverv fortsætte ind i 2019 og flere år frem.

- Det her kommer til at udvide sig markant de kommende år, fordi danskerne i stigende grad er villige til at betale for den bekvemmelighed, der ligger i at få andre til at gøre en del af arbejdet for sig, siger Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv, og uddyber, at det vil udfordre de gængse forretningsmønstre.

- Hvis danskerne i stigende grad får leveret måltider og dagligvarer, bliver der mindre behov for fysiske butikker. På den måde er hele markedet i spil, og vi må finde ud af, hvor forbrugerne i sidste ende ender med at købe ind, siger han.

Facebook
Twitter