Danskerne vælger teatret fra: Inflation og nye vaner rammer billetsalget

Over halvdelen af danske teatre kan fortsat ikke se et billetsalg på niveau med tiden før corona.

Forberedelserne er i gang på Mungo Park. Teatret er et blandt mange, der ikke kan mønstre samme publikum som før corona. (Foto: © Niels Aage Andersen- DR)

Rundt i de danske teatersale står der tomme sæder, når tæppet går.

Mange teatre har nemlig ikke kunnet sælge samme antal billetter, som de gjorde i 2019, før coronapandemien i lang tid ændrede hverdagen herhjemme.

En rundspørge, som brancheorganisationen Dansk Teater har lavet blandt sine medlemmer, viser, at 60 procent af landets teatre sælger færre billetter end før corona-nedlukningerne.

Peter Mark Lundberg, der er direktør i brancheorganisationen Dansk Teater, tror, at det både er sporene fra nedlukninger over julen og vinteren, som han kalder ”teatrenes højsæson”, og inflationen, der spiller en rolle.

- Folk skal nok mindes om, at man også kan gå i teatret til jul, som de plejer, siger han.

- En anden stor udfordring er, at folk mangler penge. Man kan godt mærke, at folk har færre penge mellem hænderne, så det at gå ud og bruge penge på en teaterbillet er måske noget af det, man sparer væk.

Samtidig har publikum fået nogle særlige købevaner, der ikke ligefrem får økonomiansvarlige i de danske teatre til at sove roligt om natten.

- Publikums vaner har ændret sig efter corona. Hvor man før købte teaterbilletter tre måneder før en premiere, kan der nu gå tre til fem dage, siger Peter Mark Lundberg.

- Det er rasende dyrt at lave teater. Det kræver mange medvirkende og store kulisser, og det er klart, at man bliver presset på økonomien, når billetsalget sætter i gang meget sent. Man har brug for at få solgt billetterne i god tid, så man ved, hvor mange forestillinger man kan sætte op.

Derfor kræver det ifølge Peter Mark Lundberg "is i maven" for mange teaterdirektører, der få uger før en forestilling kan stå med relativt få solgte billetter.

Han påpeger, at mange af de teatre, der oplever billetsalgsnedgang lige nu, er de teatre, der udfordrer publikum. Folk vil ofte have de "sikre titler".

- Folk har en tendens til for tiden at vælge det, de kender, siger han.

'Teatrene er nødt til at tage chancer'

I teatret Mungo Park i Allerød har de oplevet et fald på 30 procent af billetsalget i 2022 sammenlignet med sidste almindelige sæson.

- Vi kan godt mærke, at der har været en nedgang, medgiver teatrets direktør, Anna Malzer.

Hun peger også i retning af corona og inflation som de overvejende årsager.

Mungo Park har dog for nylig haft held med en mere nytænkende klimaforestilling, hvor de oplevede fulde huse.

Derfor mener teaterdirektøren ikke, at det er vejen ud af krisen at tænke sikkert. Vejen ud skal findes i det modsatte. Hun mener, man ikke skal være bange for at tænke nyt, selvom det sikre kan friste.

- Jeg tror, vi skal tænke på vigtighed, jeg tror, vi skal være modige, og jeg tror, at vi skal satse, siger hun.

- Effekten af det er, at det er meget nervepirrende at gå på arbejde, fordi man ikke ved, om man er købt eller solgt, når man tager en chance, men jeg tror, at teatrene er nødt til at tage chancer, tænke innovativt, turde komme derud, hvor det kan briste eller bære.

Teater i en mørk krisetid

Teatrene og resten af det danske kulturliv fik kunstigt åndedræt med hjælpepakker på grund af nedlukningerne som følge af corona.

Men krisen pågår, hvis man spørger Dansk Teater, selvom corona ikke længere er allestedsnærværende herhjemme.

Derfor mener de, det er på plads med et tilskud for at få publikummerne tilbage.

- Det, der er vigtigt for os, er, at der er publikummer, der går ud og oplever teater. Så det kunne være støtte til at få nedbragt billetpriserne, som man så efter coronanedlukningerne.

- Det kunne jo være, at vi i en krisetid og i en mørk vinter har brug for at kunne gå i teatret til halv pris, siger Peter Mark Lundberg fra Dansk Teater.

Nu har I jo fået massiv støtte under coronanedlukningen. Er det ikke også fair nok, at den stopper på et eller andet tidspunkt?

- Jo, det kan man jo mene.

- Jeg tror, det er vigtigt, at hvis man gerne vil have et sprudlende kulturliv – også i krisetid – så bliver man også nødt til at hjælpe, ligesom man hjælper alle mulige andre brancher og sektorer i krisetid.