DB Cargo om foreløbig havarirapport: Vi har handlet, som vi skulle

Godstogsoperatøren fra ulykken på Storebælt ser sig frikendt i den foreløbige rapport.

l en foreløbig rapport har Havarikommissionen tidligere i dag fastslået, at flere sættevognstrailere var ikke låst ordentlig fast, da et lyntog fra DSB blev ramt af en trailer fra et modkørende godstog 2. januar.

Ved ulykken mistede otte personer livet, og 16 blev kvæstet - heraf fire alvorligt.

Den foreløbige rapport kommer, efter Havarikommissionen siden januar har undersøgt forholdene for at finde årsagen til ulykken. Man har blandt andet fundet frem til, at låsesystemet ikke virkede ordentligt på tre af sættevognstrailerne på godstoget.

- Vi kan konkludere, at selvom man læsser vognen efter de instrukser, der er, og traileren faktisk ser ud til at være monteret korrekt, så er der ikke nogen sikkerhed for, at den er låst fast. Vores undersøgelser har vist, at adskillige vogne i praksis kan være i ulåst, siger Bo Haaning, der er souschef for Havarikommissionen.

Glad for foreløbig rapport

Men DB Cargos kommunikationsdirektør, Jan Wildau, mener, at den foreløbige rapport frikender operatøren af godstoget.

- Vi har ikke nogen indikation af, at tingene ikke har været i orden. Vi har fulgt alle love og foreskrifter, internationale og danske.

- Jeg hører også Havarikommissionen sige i dag, at der ikke er noget, der tyder på, at vi ikke har handlet, som vi skulle i denne her situation. Det er vi selvfølgelig glade for, men vi kan konstatere, at der alligevel er noget, der er gået galt. Spørgsmålet er, hvad det er, og hvorfor det skete, og det er det, vi skal have fundet ud af.

Jan Wildau konstaterer også, at der er tale om en foreløbig rapport, og at det ikke bliver konkluderet, at den manglende fastspænding var skyld i ulykken.

- Rapporten slår ikke fast, at ulykken skete, fordi der var nogle vogne, der ikke var spændt ordentligt fast. Rapporten slår fast, at de muligvis ikke var fastspændt i kollisionsøjeblikket, og at det muligvis har haft en indflydelse, og det er noget af det, som efterforskningen skal klarlægge de kommende måneder.

En myndigheds- og ekspertopgave

Hvorfor har I ikke opdaget, at denne her låsemekanisme ikke virkede optimalt?

- For det første ved vi ikke med sikkerhed, at den ikke virkede. Hvis det viser sig, at det var tilfældet, og hvis det viser sig, at det havde indflydelse på ulykken, så er det klart, at der skal træffes en beslutning om, hvad man skal gøre ved det. Det er en myndigheds- og en ekspertopgave, og det er noget af det, som vi forsøger at bistå, så man kan få truffet de rigtige beslutninger, siger Jan Wildau og understreger, at DB Cargo har flere medarbejdere, som arbejder fuldtid på at assistere Havarikommissionen i dens undersøgelser.

- De arbejder med det eneste formål at sikre, at Havarikommissionen og politi får alle oplysninger, så vi kan komme til bunds i denne her sag. Der er ingen, der ønsker mere at komme til bunds i denne her sag, end vi gør.

Har kørt milliarder af kilometer

DB Cargos kommunikationsdirektør understreger, at der inden ulykken ikke var nogen grund til at tro, at låsesystemet kunne svigte.

- Denne her form for teknologi er meget gammel og har været brugt over hele Europa i titusindvis af vogne i flere årtier. Der er kørt mange milliarder kilometer, og der er meget, meget få ulykker, måske ikke engang nogen overhovedet af denne her karakter.

- Der er tale om et meget sikkert transportmiddel og en sikker transportmåde. Nu skal vi have fundet ud af, hvad der gik galt dengang, så vi kan få minimeret risikoen for, at det nogensinde sker igen.

Facebook
Twitter