Debattør vil generobre kommentarsporene fra politikerne: 'Det er til at brække sig over'

Vi ser Facebook som et digitalt forsamlingshus, lyder det fra Nye Borgerlige.

Nye Borgerliges Mette Thiesen er en af de politikere, der angribes for sin SoMe-strategi af Nima Zamani. (Foto: Claus bech © Scanpix)

Du kan dårligt have logget på Facebook det sidste halve år uden at have bemærket det. Politikere fra alle fløje, der er aktive med den samme kommentar på stort set alle nyhedsartikler, der bliver delt på det sociale medier fra TV2, BT, EB og mange andre.

Ofte scorer kommentarer hundrede - hvis ikke tusindvis - af likes og kommentarer, og det er faktisk lige præcis derfor, at du ikke kan undgå at se dem.

Facebooks algoritmer vil nemlig helt naturligt sørge for, at de kommentarer, der opnår flest interaktioner, vil ligge i toppen af kommentarsporet. Det vil så igen sørge for, at flere ser opslaget og derfor kaster en grinende, grædende eller vred emoji efter det.

På den måde formår politikerne at ligge som topkommentar på de artikel, der deles fra de store nyhedsmedier.

  • Lars Aslan er Indfødsretsordfører for Socialdemokratiet
  • Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti.
  • Martin Geertsen er sundhedsordfører for Venstre
1 / 3

Det er en uhyre effektiv måde for politikerne at få deres budskaber ud til rigtig mange danskere, men det er populistisk, indholdsløst, og politikerne bør holde sig for gode til at gøre det, mener debattør, journalist og jurist Nima Zamani.

Nima Zamani - der i dag har ladet de lange lokker falde - har fået nok af politikernes tilstedeværelse i diverse kommentarspor på Facebook. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

- Det er udelukkende en måde at kapre stemmer på et billigt grundlag og skabe splid på. For at være helt ærlig, så er det til at brække sig over, siger han.

'De er dygtige - og kyniske'

I stedet for at besøge toiletkummen har Nima Zamani dog i stedet kastet sig ud i en kamp for kommentarsporene. Har du mødt artikler fra de store nyhedsmedier de seneste dage, er du måske blevet mødt af følgende kommentar fra debattøren.

- JEG SKRIVER UDELUKKENDE DENNE KOMMENTAR, så den får mere opmærksomhed end politikernes kommentarer, der bliver slået op af ansatte, som er hyret til at dele partipolitisk propaganda i alle mediers opslag.

Nima Zamani anslår selv, at han har "hijacket" mellem 15 og tyve kommentarspor siden onsdag.

Og noget kunne tyde på, at der er andre end Nima Zamani, der har fået nok af politikernes kærlighed til kommentarsporene. I hvert fald har flere af Zamanis opslag fået så mange såkaldte interaktioner, at de ligger på den topplacering, der ellers tidligere var domineret af en politikers offentlige profil.

- Jeg kan konstatere, at i de tråde hvor jeg har gjort det, er der ikke nogen politikere, der er gået ind og har lavet det her stunt, siger han.

Men har politikerne ikke bare fundet en glimrende kommunikationskanal for deres politik her?

- Jo jo, de er dygtige, og de er kyniske, men hvis du læser indholdet, er det ikke ligefrem noget, der fordrer til debat, forståelse eller konstruktiv kritik.

- Det er ret tydeligt, at partier som Nye Borgerlige har folk til at sidde klar i de tråde til at give deres kommentarer en masse interaktioner, så de hurtigt kommer til at ligge i toppen, siger Nima Zamani, der samtidig understreger, at politikere fra stort set alle partier benytter metoden.

Har du dokumentation for, at der sidder et organiseret hold klar?

- Nej, men jeg har jo hørt Nye Borgerlige sige, hvor vigtigt Facebook er for dem. Så kan man godt regne ud, at de budgetterer og satser stort på sociale medier.

Din kommentar har jo også fået rigtig mange likes, og du er en debattør, der gerne vil styrke dit brand. Gør du ikke det samme?

- Jo, det kan du sige, men min kommentar opfordrer ikke folk til at gå imod et politisk standpunkt, Min kommentar opfordrer folk til at være opmærksomme på, at det, der kommer fra politikerne i de her tråde, er varm luft.

Men har denne her kispus med SoMe-strategerne i diverse partier ikke styrket dit brand?

- Jeg har fået mellem 5-10 følgere af det her. Jeg er jo ikke magthaver, jeg sidder altså ikke på magten, siger Nima Zamani, der samtidig tvivler stærkt på, at det er politikerne selv, der rent faktisk står for at afgive kommentarerne.

Det handler om likes og ikke politik

En af de politikere, der er voldsomt aktiv i kommentarsporene på sociale medier er Nye Borgerliges Mette Thiesen. Hun ser intet problem i, at hun er at finde i rigtig mange danskeres Facebook-feeds.

- Jeg blander mig i debatten der, hvor jeg synes, at det er relevant. Det er jo det, der kendetegner vores demokrati. Det gør jeg, det gør andre danskere, og det skal Nima Zamani da også have lov til, siger hun.

Men det er også et meget effektivt greb det her, er det ikke? Man ser ofte Nye Borgerlige ligge som øverste kommentar på en lang række nyhedsartikler?

- Jeg synes da bare, at det er dejligt, at folk er enige med de ting, vi mener. Vi ser Facebook som et digitalt forsamlingshus, som vi gerne bruger til at udbrede vores holdning.

1 / 2

Anerkender du, at det her er en meget effektiv strategi i forhold til at nå ud til mange mennesker og kapre stemmer?

Det handler om, at man skal fortælle om sin politik, og det gør vi på mange forskellige platforme. Det synes jeg da kun er positivt.

Har I drøftet i Nye Borgerlige, at I skulle være så meget som muligt til stede i kommentarspor?

- Vi kommenterer der, hvor vi synes, at det er relevant.

Hvem laver opslagene?

Er det dig selv, der laver de her indlæg, eller er det en social medie-ansat, der sørger for at udbrede dine kommentarer på Facebook, som Nima mener?

- Jeg kommenterer, hvor jeg mener, at det er relevant. Og det gør jeg på mange platforme.

Og det er dig, der aktivt går ind og smider hver enkelt kommentar?

- Ja, det er mig der forfatter mine opslag, det er det da.

Men trykker du på ”Enter”?

- Hvem i alverden skulle det ellers være?

Har du et hold siddende klar til at stemme dine kommentarer op, når du afgiver dem?

- Nej, det har jeg absolut ikke. Der sidder ikke et organiseret hold klar til at sørge for, at mine kommentarer kommer i top.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk