Deleøkonomien spreder sig: Bil og bolig er ikke det eneste, vi deler

Hvad siger du for eksempel til børnetøj på abonnement?

Brugt babytøj er bare én af de ting, man kan leje hos en af Danmarks 140 virksomheder med deleøkonomi som omdrejningspunkt. (Foto: Tom Grill © Getty Images)

Deleøkonomien spreder sig i Danmark.

Flere og flere virksomheder, som udbyder deleøkonomiske tjenester, er skudt op de seneste år. Ved den seneste opgørelse fra Erhvervsministeriet i januar talte man langt over 100 virksomheder, der har deleøkonomi som et omdrejningspunkt.

De fleste af os kender de helt store spillere inden for deleøkonomien, såsom Airbnb eller Gomore, men vi deler også andre ting end bare bolig og bil.

Eksempelvis babytøj, blomster og biler til landbrug.

Derudover findes der flere tjenester, hvor man kan bytte og leje tøj hos hinanden. Tjenester, hvor du kan leje et stykke værktøj eller et skisæt til skiferien af personer i nærheden af dig eller en båd hos en privat bådentusiast.

Alt kan – i princippet – deles

Deleøkonomien er inde i en rivende udvikling, ifølge Claus Skytte, der er forfatter og ekspert i deleøkonomi:

- For tre-fire år siden var der ikke nogen, der kendte til det, og for ti år siden fandtes det slet ikke. Vi ser nu, at det spreder sig. Folk får afprøvet det og finder ud af, at det er smart og nogle gange ovenikøbet også billigt, siger han.

Lige nu bliver der eksperimentet med, hvad der kan deles, og hvor grænserne går for deleøkonomien, fortæller Claus Skytte:

- Trenden er selvfølgelig startet med de dyre ting, fordi der helt oplagt er penge at spare der, men jeg tror, vi kommer til at blive overrasket over, hvor meget der egentlig kan deles, siger han.

For ifølge eksperten har vi indtil nu kun set toppen af isbjerget inden for deleøkonomien:

- Lige pludselig eksploderer det. Lige nu er det ved at lette. Hvis 'flyet' holdt på landingsbanen for tre år siden, så er det ved at rulle hurtigt på startbanen nu, og om en fire års tid så letter det, og så bliver det noget, alle gør, siger han.

En klogere måde at forbruge på

Hos den knapt så kendte deletjeneste Vigga, hvor kommende mødre og nyfødte poder deler økologisk tøj med hinanden, har man bygget deletjenesten op om et såkaldt 'cirkulært koncept'.

Det betyder, at man gennem et abonnement løbende får udskifter genbrugstøjet til en større størrelse i takt med, at den gravide mave eller babyen vokser, og når tøjet så afleveres tilbage, går det videre til den næste familie.

Det giver mindre ressourcespild og er en smartere både at forbruge børne- og ventetøj på, lyder det fra direktør Vigga Svensson.

- En baby vokser otte tøjstørrelser inden sin to års fødselsdag. Det betyder, at forældre i gennemsnit skal købe knap 300 stykker tøj i løbet af et par år. Tøj, der vel at mærke bliver brugt meget få gange, før det bliver for småt, skriver virksomheden på sin hjemmeside.