Demonstranter har generet cykelløb i år - og det er politiet også forberedt på

Dansk og fransk politi skal arbejde sammen under Tour de France.

Rytterne cyklede allerede gennem de københavnske gader, da holdene i årets Tour de France blev præsenteret i Tivoli onsdag. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Dansk politi står over for en kæmpemæssig opgave, når Tour de France-karavanen fra i dag kører over de københavnske veje og videre ud i landet.

Det har krævet grundig planlægning og koordinering de seneste år.

Men det er ikke altid, at cykelløb forløber uden problemer.

Flere gange i år har store traditionsrige cykelløb oplevet, at tilskuere har skabt uro og brugt den store medieplatform til at udtrykke politiske budskaber.

Blandt andet skete det den 24. april, da det belgiske stjerneskud Remco Evenepoel kørte alene over målstregen ved cykelløbet Liege-Bastogne-Liege.

Men helt alene var han ikke.

Mens den 22-årige stjerne jublede, havde en mand iført en "Climate Justice now"-t-shirt formået at få adgang til opløbsstrækningen, hvilket betød, at mandens stunt gik verden rundt.

Se optrinnet her:

Også ved det mindst lige så prestigefuldte løb Flandern Rundt i foråret gik det galt. Da hollandske Mathieu van der Poel trillede over målstregen som den første, løb en demonstrant bag ved ham med en lignende t-shirt.

Og Københavns Politi har kigget på episoderne. Det fortæller Peter Dahl, der er politiinspektør og chef for beredskabet i Københavns Politi.

- Det er vi meget opmærksomme på, siger han til DR Nyheder.

Indgår i planlægning

Peter Dahl tilføjer, at det er en balancegang, da folk skal have lov til at udtrykke sig med bannere, flag eller andre ting, som kan sætte fokus på deres budskab.

- Vi sætter grænsen der, hvor sikkerheden bliver kompromitteret, siger han.

Det gælder både for tilskuerne, men i særdeleshed over for de ryttere, der er med i cykelløbet.

- Det er mennesker, som kører med lidt beskyttelse på kroppen, og som kører op til 70 kilometer i timen på cykel. Der er vi nødt til at være opmærksomme på, at der ikke er en forhindring på vejen.

- Det har indgået i vores planlægning, og det betyder også, at hvis man lægger hindringer i vejen på ruten, uanset hvor sympatisk budskabet er, så vil man opleve at blive flyttet af politiet, siger han.

Alvorlig trussel

Politiet er i det hele taget meget opmærksomme på den generelle sikkerhed omkring arrangementerne de næste dage.

Peter Dahl fortæller, at den generelle trusselsvurdering mod Danmark, som er lavet af Politiets Efterretningstjeneste (PET), er indgået i planlægningen.

Trusselvurderingen mod Danmark er alvorlig. Skalaen hos PET spænder fra det øverste niveau, som hedder 'meget alvorlig' til det laveste, som kaldes 'minimal'.

- Det er en integreret del af vores planlægning af store arrangementer.

- Vi tænker på, hvordan afspærringerne skal være, hvordan ruten skal være, hvor vi placerer vores politifolk, og hvilke kompetencer de skal have.

For en uge siden blev Oslo ramt af, hvad norsk politi betegner som en ekstrem, islamistisk terroraktion. To mennesker mistede livet og flere blev sårede, da en person begyndte at skyde mod flere barer.

Og hos Københavns Politi har man også fulgt situationen i Norge, men det kommer ikke til at få den store betydning for afviklingen af Tour de France.

- Selvfølgelig giver det altid anledning til at reflektere over det, men vi har været bevidste om, at terrortruslen mod Danmark er alvorlig.

- Så jeg ville blive skuffet over vores egen planlægning, hvis hændelsen i Oslo skulle få os til at ændre væsentlige ting.

Store dele af København bliver påvirket af enkeltstarten. (Foto: Martin Sylvest)

Stor sikkerhedsopgave

Udover dansk politi vil man også kunne opleve fransk politi i aktion i Danmark under cykelløbet.

For når Tour de France-rytterne suser gennem Danmark, kommer de til at blive fulgt tæt af cirka 30 franske motorcykelbetjente, der bærer våben.

Det var en betingelse fra den franske løbsarrangør, ASO, at få franske betjente med under touren i Danmark.

Men de kommer ikke til at spille en rolle i forhold til sikkerheden, forklarer Peter Dahl. For deres opgave er primært at eskortere cykelrytterne på ruten.

- Det er politifolk, der følger Tour de France rundt på hele turen, og som har gjort det i mange år. De har en stor erfaring i at afvikle og at køre den meget tætte eskorte.

- De har beføjelser, så hvis der skulle ske noget, så kan de forsvare sig selv.

- Vi sikrer os, at de aldrig er ude af syne, så hvis der skulle komme en situation, hvor de franske politifolk skulle føle sig kaldet til at gribe ind, så vil der meget hurtigt være danske politifolk til stede, som kan overtage den situation.

Særligt at arrangementet rykker sig

Udover sikkerhedssituationen har politiet også skulle håndtere de trafikale udfordringer, som Tour de France kan give de næste tre døgn.

Og de bliver store.

Der har i løbet af de seneste år været et tæt samarbejde mellem flere kommuner, de franske arrangører, flere politikredse samt flere af regionerne.

- Jeg har før haft ansvaret for flere store operationer også på tværs af landskabet, men det her er helt særligt.

- Det er et arrangementsområde, der bevæger sig med 50-60 kilometer i timen på tværs af Danmark, og det gør det her arrangement helt særligt i forhold til andre arrangementer.

Her kører løbet

  • Tour de France bliver kørt i Danmark fredag, lørdag og søndag.

  • Fredag begynder enkeltstarten i København kl. 16.

  • Lørdag kører løbet over Sjælland med start i Roskilde klokken cirka 12:30 og slut i Nyborg.

  • Søndag kører løbet fra Vejle til Sønderborg med start klokken cirka 13.