Den er lille, nørdet og megasej: 65.000 skolebørn får deres egen micro-computer

DR og Industriens Fond lancerer ny indsats for børns digitale kompetencer.

De danske 4.klasse-elever skal med projektet ultra:bit rykkes fra at være storforbrugere til også at være skabere af teknologi.

Når landets 4.klasse-elever begynder på det nye skoleår til sommer, vil mange af dem få udleveret deres egen personlige micro-computer. Den er på størrelse med et kreditkort, og kan først bruges, når eleverne selv har programmeret den.

Micro-computerne er udviklet af BBC til at lære børn at kode og er allerede i brug i lande som England og Island.

Hver micro-computer er udstyret med 25 programbare LED-lamper, kompas, bluetooth, lys- og temperatursensor, tre pins og to programknapper. Og så er den 70 gange mindre og 18 gange hurtigere end den originale micro-computer, som BBC lancerede til undervisningsbrug i 1980’erne.

Micro-computerne er en del af projektet ultra:bit, som DR lancerer i dag i samarbejde med Center for Undervisningsmidler og Industriens Fond, der har bidraget med 14 mio. kroner.

I løbet af de næste to år vil samtlige 65.000 4.klasses-elever blive involveret i projektet, med det formål at øge elevernes teknologiforståelse.

Om projekt ultra:bit

DR lancerer ultra:bit i partnerskab med Center for Undervisningsmidler (CFU-Danmark). Indsatsen er støttet af Industriens Fond med 14 mio. kroner.

Elever i 4.klasse tildeles en personlig micro.bit-computer, og DR Skole har udviklet undervisningsmateriale dertil.

En række andre aktører støtter og bidrager på forskellig vis indsatsen heriblandt BBC og non-profit-organisationen The Micro:bit Foundation, Styrelsen for IT og Læring, Engineer the Future, Coding Pirates, DigiPippi, BUPL og Danske Skoleelever.

Nye børneprogrammer med teknologi i fokus

Foruden de personlige micro-computere lancerer DR Ultra en stribe programmer med teknologi i fokus. Blandt andet vil teknologi være et væsentligt tema i fiktionsserien ’Klassen’ og i ’Nørd’-universet, fortæller mediedirektør i DR Henriette Marienlund.

- Ligesom vi med ’Historien om Danmark’ skabte en fælles samtale om vores fortid med en række samarbejdspartnere, ønsker vi nu, at landets børn, der jo nærmest er født med en smartphone i hånden, får mulighed for at løfte deres kompetencer, så de både kan lære at skabe kreative løsninger og samtidig tage aktivt stilling til den verden, de møder, siger hun.