For to år siden rev en trailer fra en lastbil sig løs fra et godstog og ramte et modkørende lyntog, der var på vej over Storebælt. Otte mennesker mistede livet, mens 18 blev kvæstede.
Derfor vækker nyheden om endnu en løs lastbiltrailer på en godsvogn på Storebæltsbroen opsigt.
Onsdag eftermiddag gjorde en borger politiet opmærksom på, at en vogn på et godstog vippede på vej over lavbroen i retningen mod Fyn. Toget blev standset i Nyborg, hvor det stod klart, at en lastbiltrailer fra Carlsberg ikke var ordentlig sikret.
Det er meget alvorligt, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht (S).
- Det løb mig koldt ned ad ryggen, da jeg hørte om den hændelse, der kan minde lidt i om det, der for to år siden udløste en meget voldsom ulykke, siger han.
Godsvognsfirmaet DB Cargo er det samme, som var involveret i ulykken for to år siden, hvor en trailer altså rev sig løs og ramte et modkørende tog.
Dengang som i dag var der kraftig blæst over Storebælt, men modsat 2019 kørte toget med en nedsat hastighed på 80 kilometer i timen.
- Heldigvis er ingen kommet til skade, men det er meget bekymrende, når der er en hændelse, som kan minde om den, og derfor er der også sat en stop for, at den her type godsvogne kan køre over Storebælt, siger Benny Engelbrecht.
Var ikke låst
Havarikommissionen undersøger lige nu sagen og bekræfter, at der er tale om en trailer, som ikke var placeret korrekt.
- Det man populært kalder kongetappen var ikke i lommevognens lås. Vognen stod skævt, og stod ikke på sin plads, siger Bo Haaning, der er souschef for Havarikommissionen.
Vognen fra CB Cargo var desuden af den samme type som ved ulykken i 2019 dog i en nyere model.
- Der er klart ting, der minder om hinanden, men det er alt, alt for tidligt at sige, om det er de samme ting, som gør sig gældende i begge hændelser, siger han.
Traileren var ifølge Havarikommissionen tom.
DB Cargo: - Ingen var i fare
Transportfirmaet DB Cargo har ikke ønsket at stille op til interview, men siger i en skriftlig kommentar til DR Fyn:
- Der har ikke været direkte fare for mennesker og materiale i denne situation. Selvom den tilsyneladende ikke har forrykket sig uden for det, der er togets profil i højde og bredde er det klart, at vi ser på dette med den størst mulige alvor.
Efter dødsulykken i 2019 kom Havarikommissionen med en række anbefalinger, der skulle forhindre lignende hændelser. Nu skal der så undersøges, om de anbefalinger er blevet fulgt.
- Vi er glade for, at Havarikommissionen nu indleder en formel undersøgelse. Vi går på jagt efter alle detaljer og har selv den efterforsker ansat, der hjalp med at opklare ulykken for to år siden, skriver DB Cargo.
Ingen blev straffet
Ingen blev sigtet eller straffet for ulykken i 2019, som blev kaldt den værste togulykke i 30 år.
Transportministeren vil ikke på nuværende tidspunkt tage stilling til, hvilke konsekvenser det skal have, at DB Cargo igen står med lignende fejl.
Er det godt nok, at det her tilsyneladende kan ske igen?
- Jeg kan jo kun gisne om, hvad de nærmere omstændigheder er. Hvis det er sådan, at der er tale om procedure, som ikke er blevet overholdt, så er det alvorligt, og så må vi se på konsekvenserne af det. Hvis det er sådan, at procedurene er overholdt, må vi have en forklaring på, hvorfor det kunne ske, siger Benny Engelbrecht.
Når rapporten fra Havarikommissionen er afleveret, vil transportministeren sammen med Folketingets partier vurdere, hvad der skal ske. Indtil da er det ikke tilladt, at lastbiltrailere på godsvogne passerer Storebæltsbroen.