Det vrimler med fejl på energimærkninger

Ny undersøgelse fra forbrugerrådet TÆNK viser, at mere end hvert tredje produkt har fejl på energimærkningen.

Der er stor forvirring om energimærkningen i butikkerne, hvor mærket ofte er mangelfuldt, forkert eller slet ikke til stede. Forbrugerrådet efterspørger et simplere system. (Foto: Home)

Når du køber ny tørretumbler, opvaskemaskine eller køleskab, er der en rigtig god chance for, at du ikke kan stole på energimærkningen.

En ny undersøgelse fra forbrugerrådet TÆNK viser nemlig, at der er fejl eller mangler på mere end hvert tredje energimærke.

- Det er et stort problem, fordi energimærket er forbrugernes vejledning, når de skal købe nye produkter. Mange går jo efter prisen, men hvis produktet bruger meget mere strøm end forventet, vil prisen ændre sig markant, siger Claus Jørgensen, der er seniorrådgiver i Forbrugerrådet TÆNK.

TÆNKs undersøgelse

Forbrugerrådet TÆNK undersøgte 834 produkter i otte forskellige butikker.

291 af de produkter overholdt ikke kravene. Det svarer til 35 procent.

Flest fejl fandtes på opvaskemaskiner og tørretumblere, mens køleskabe og frysere var de bedst mærkede produkter.

Reglerne gælder kun for nye produkter.

Energistyrelsen gennemførte i 2013 en lignende undersøgelse, hvor 29 procent af produkterne dumpede.

Man køber på forkert baggrund

Det er op til producenterne at levere de korrekte mærker til forhandlerne og gør de ikke det, skal forhandlerne kontakte producenten og få et nyt leveret. Men i mange tilfælde fandt TÆNK, at butikkerne bare havde lavet deres eget mærke.

- Der var en hel del forvirring derude, og det kan i sidste ende komme til at koste forbrugerne penge.

- Det kan også gå ud over miljøet, fordi nogle mennesker kommer til at købe produkter, der bruger meget mere strøm end de forventer, siger Claus Jørgensen.

Udover de hjemmelavede mærker, fandt undersøgelsen eksempler på forældede mærker, tvetydige mærker og produkter helt uden mærkning.

Dansk Erhverv: Fejlene kan lægge mange steder

Det er Dansk Erhverv, der er talerør for detailbutikkerne, og her er det også en overraskelse, at en tredjedel af mærkerne er forkerte.

- Det er rigtigt fint, at Forbrugerrådet kigger på det, for tallene viser tydeligt, at det er en problemstilling, man skal kigge nærmere på, siger Jakob Zeuthen, der er miljøpolitisk chef i brancheorganisationen.

Han mener dog ikke, at hele skylden skal lægges for butikkernes dør.

- Der er mange forskellige typer fejl og nogle tyder på, at fejlen er hod butikken butikkerne og andre peger på producenter eller leverandører.

- Så det er meget vigtigt at kigge nærmere på, hvilke typer fejl, der er tale om og få kvalificeret, hvor der er brug for at sætte ind, siger Jakob Zeuthen.

Ønsker mere overskueligt system

I dag er det sådan, at forskellige produkter har forskellige skalaer. Støvsugere måles for eksempel på en skala fra A til G, fjernsyn måles fra A+ til F, mens de fleste hårde hvidevarer måles fra A+++ til D.

Og netop det mange skalaer med bogstaver og tegn er med til at skabe problemet, siger Claus Jørgensen fra TÆNK.

- Vi så allerhelst, at man gik tilbage til den gamle ordning, hvor alt måltes fra A til G. Som det er lige nu, er det forvirrende.

- Vi ønsker også, at myndighederne begynder at kontrollere noget mere og får mulighed for at give nogle sanktioner, så virksomhederne kan mærke, at de bliver straffet for fejl, siger han.