Detektivarbejde: Sådan opspores og brydes smittekæderne

Styrelsen for Patientsikkerhed ringede til Bettina Grønvald Tomczyk og kortlagde hendes færden.

Styrelsen for Patientsikkerhed kan rekruttere flere medarbejdere til at kontakte covid-19-smittede, hvis der skulle komme en yderligere stigning i smittetallene. (Illustration: Morten Fogde Christensen)

Onsdag den 19. august modtog Bettina Grønvald Tomczyk sit testresultat. Hun var testet positiv for covid-19. Allerede senere samme dag ringede Styrelsen for Patientsikkerhed til hende.

- De ville hjælpe mig med at klarlægge, hvem jeg havde været sammen med, siger Bettina Grønvald Tomczyk, sygeplejerske, Region Sjælland.

For når en person er blevet testet positiv, starter der et stort detektivarbejde hos Styrelsen for Patientsikkerhed. De skal dagligt kontakte og udspørge alle testede smittetilfælde i forbindelse med smitteopsporingen. Det er efterhånden blevet en stor og smurt maskine i kampen mod smitten.

Omkring 70 medarbejdere skal ringe til de smittede

Tre gange om dagen modtager Styrelsen for Patientsikkerhed en liste fra Statens Serum Institut med navne og adresser på de nyeste registrerede covid-19-smittede i Danmark.

Og straks skal mellem 50 og 70 medarbejdere i gang med at opsnuse telefonnumre og prøve at ringe til alle på listen.

- Det er vigtigt at bryde smittekæderne, og det gør vi ved at tale med de smittede enkeltvis, siger Bente Møller, overlæge og sektionsleder i Styrelsen for Patientsikkerhed.

Den sundhedsfaglige tilsynsmyndighed skal med andre ord opspore og bryde smittekæderne.

I telefonsamtalerne skal medarbejderne nemlig kortlægge de smittedes færden ved eksempelvis at spørge ind til, hvem kan have smittet dem, hvem kan de have smittet, og i hvilken situation kan det være sket?

Den type spørgsmål skulle Bettina Grønvald Tomczyk også prøve at besvare, da hun snakkede med Styrelsen for Patientsikkerhed tilbage i august.

- Jeg skulle huske tilbage i tiden, fordi vi skulle sikre, at mine nære kontakter blev testet, forklarer hun.

45-årige Bettina Grønvald Tomczyk havde en god oplevelse med Styrelsen for Patientsikkerhed, da hun havde covid-19. (Grafik: Morten Fogde Christensen)

Kontaktopsporingen er vigtig

Ifølge Styrelsen for Patientsikkerhed skal kontaktopsporingen ses som et centralt element i at holde covid-19-epidemien nede, da man ved at kortlægge, hvem de smittede havde nærkontakt med i den smitsomme periode, kan opspore og dermed bryde smittekæderne.

- Kontaktopsporingen er vigtig. Uden den ville smitten eksplodere, siger Bente Møller.

Tilsynsmyndigheden bruger derfor samtalerne med de smittede til at indsamle nære kontakters navne, numre og mailadresser.

Med oplysningerne kan medarbejderne i samarbejde med den myndighedsfælles hotline begynde at ringe videre til kontakterne og meddele dem, at de sandsynligvis kan have covid-19, og at de skal testes og isoleres, så de ikke kan smitte andre.

Styrelsen for Patientsikkerhed tilbød Bettina Grønvald Tomczyk at ringe til hendes nære kontakter, men hun valgte at gøre det selv.

- Jeg havde allerede kontaktet dem, som jeg havde været tættest på, forklarer hun.

Nogle nære kontakter vil med al sandsynlighed blive testet positive med covid-19 og dermed ende på listerne. Styrelsen for Patientsikkerhed kan nu “starte forfra” med deres detektivarbejde og opspore nære kontakters nære kontakter.

- Vores indsats er vigtig, fordi den kan stoppe smittekæderne, men den kan ikke stå alene. Det vigtigste er stadig, at folk overholder afstands- og hygiejnekravene, siger Bente Møller.

Nogle gange kan tilsynsmyndigheden ikke komme i telefonisk kontakt med de smittede. Den gruppe vil modtage digital post i deres e-Boks om, at de skal vende tilbage til Styrelsen for Patientsikkerhed.

Men ifølge Bente Møller lykkes det at komme i kontakt med næsten alle. Kun 5-10 procent covid-19-smittede vender ikke tilbage.

'Det var rart og betryggende'

Da Bettina Grønvald Tomczyk opdagede den positive covid-19-test gik hun en anelse i panik.

- Jeg tænkte, ‘kan jeg have smittet min familie og andre omkring mig’, siger hun.

Men panikken lagde sig, da Styrelsen for Patientsikkerhed ringede, og hun oplevede, at tilsynsmyndigheden skabte tryghed omkring hendes situation.

- Jeg synes, at det var rart og betryggende, at de stillede sig til rådighed, og med deres rådgivning, kunne jeg skabe ro i min omgangskreds, siger Bettina Grønvald Tomczyk.