Din stjålne cykel kan få nyt liv på savannen

Der stjæles hvert år 55.000 cykler på landsplan. Cykelforretningen Baisikeli giver nogle af dem et nyt liv i afrikanske omgivelser.

Hos Baisikeli ved Dybbølsbro i København prydes væggene af afrikanere på danske cykler. (Foto: Simon Skipper © Scanpix)

En bycykel fra Kildemoes eller en damecykel med et stel fra Heino.

Det lyder dansk, men de to cykler kan lige så vel spottes på en jordvej i Mozambique som på en asfalteret cykelsti herhjemme.

Nogle af de mere end 55.000 cykler, der bliver stjålet hvert år, får nemlig et nyt liv hos cykelforretningen Baisikeli, der arbejder for at gøre transportmidlet på to hjul tilgængeligt for verdens fattigste.

Det er en usædvanlig cirkel, der starter hos cykeltyven i Danmark og slutter hos cyklens nye ejermand i Mozambique.

- Vi forsøger kort og godt at skabe en bæredygtig cykelindustri i Afrika, og det gør vi blandt andet ved at genbruge stjålne cykler, vi indhenter fra de danske forsikringsselskaber, siger medstifter Henrik Mortensen, da DR Nyheder møder ham i Baisikelis lokaler ved Dybbølsbro i København, der både rummer værksted, cykeludlejning og butik.

Sidste år sendte Baisikeli godt 60 procent af forsikringscyklerne til Mozambique. (© DR Nyheder)

Et nyt liv på to hjul

Det er ofte forsikringsselskaberne, som står tilbage med de stjålne cykler, der bliver fundet igen, for ejermanden køber typisk en ny for forsikringssummen, forklarer Henrik Mortensen.

Som et eksempel fremviser han en mørkegrøn cykel af mærket ’Mosquito’, der er parkeret midt i mylderet af brugte cykler, Baisikeli kører riget rundt for at hente godt en gang om måneden.

- Nogle af cyklerne sætter vi i stand og sælger her, og de finansierer så forsendelsen af de resterende cykler til vores værksted og butik i Mozambique, siger Henrik Smedegaard Mortensen.

Mosquitoens skæbne er endnu uvis. Måske repareres og sælges den her ved Dybbølsbro, eller også ender den hos Baisikelis afrikanske pendant i Mozambique.

I begge tilfælde er den med til at styrke cykeludviklingen i det afrikanske land, hvor indbyggerne sjældent har råd til at købe cykler af en ordentlig kvalitet.

Og et hurtigt kig i værkstedet vidner om, at de gamle og glemte cykler får netop det, Baisikeli forsøger at give dem: Et nyt liv. På de gulmalede vægge hænger store billeder af afrikanere, der stolt viser deres nye cykel frem. Der er skolepiger med mountainbikes, kontoransatte på racere og landmænd på ladcykler.

- De billigste cykler ryger for helt ned til 200 kroner, og dem kan vi have brugt flere dage på at sætte i stand. Så det er i høj grad overskuddet herhjemme, der er med til at muliggøre forretningen i Mozambique, siger Henrik Mortensen.

Hilarios racercykel er en af de dyrere. Den har kostet lidt under 800 danske kroner, svarende til 8.000 mosambiquiske metical i dag. (© Baisikeli)

'Cykel' på swahili

Afrika kommer i første række i mere end én forstand. Baisikeli betyder cykel på swahili, som er manges modersmål i de østafrikanske lande, heriblandt Mozambique.

Sidste år solgte Baisikeli omkring 2.000 cykler fra deres butik i havnebyen Beira i Mozambique. I 2016 er der indtil videre kun sendt godt 800 cykler afsted fra Danmark, men om et par uger shipper Baisikeli en container mere. Den kan indeholde 400 cykler, hvis de stoppes godt sammen.

- Vi piller pedaler, styr og forhjul af, før vi pakker cyklerne. Til en hel container tager det 40 arbejdsdage, siger Henrik Mortensen.

Han leder os ud af en bagdør til en lille gårdhave, hvor rækker af sammenpakkede cykler står klar til den næste forsendelse, og udvælger en racercykel i grøn, rød og hvid.

- Den her er virkelig fin, siger han, mens han trækker lidt i den ene bremse.

- Men den stammer fra en færdselsulykke, så forgaflen er helt bøjet, kan du se. Vi sender den afsted, og så skifter vi de ødelagte dele dernede.

Om få uger kan racercyklen - i ny og forbedret udgave - købes i butikken i Beira i Mozambique. (© DR Nyheder)

Til den opgave har Baisikeli en god håndfuld lokale unge, som læres op som cykelmekaniker i Mozambique. Det er typisk ressourcesvage, der har svært ved at få arbejde, og Baisikeli har en fast udstationeret i Beira, som står for at overse butikken og oplære de unge, forklarer Henrik Mortensen

Og de - menneskerne omkring cyklerne - er også en del af virksomhedens sociale ansvar, mener han.

I værkstedet ved Dybbølsbro tager man langtidsledige ind, som står for at pakke cyklerne, der skal sendes til Afrika, og nogle tilbydes efterfølgende en læreplads som cykelmekaniker.

- Vi vil ikke kun give cyklerne, men også de mennesker, der arbejder med dem, et nyt liv.

- Én af vores medarbejdere startede som cykel-pakker, men de sidste fem måneder har han været i Mozambique for at udvikle prototypen på en ladcykel til de lokale. I fredags blev han uddannet svend, fortæller Henrik Mortensen.

Han peger i retning af en yngre, mørkhåret mand, der roder med en rød damecykel bagerst i værkstedet. Hans ansigt lyser op, da snakken falder på ladcyklen. Det tog flere måneder at udvikle den færdige model, der kan holde til op mod 200 kilo af de lokales varer, men nu bliver der produceret flere hver uge, fortæller han.

Den tohjulede skal gøres tilgængelig

Efter at Henrik Mortensen med sin fætter og partner Niels Bonefeld første gang fik idéen til Baisikeli i 2003, lå de længe i tovtrækkeri med politiet om at få adgang til alle de mange tusinde hittegods-cykler, der hvert år bliver skrottet.

Det kom der dog ikke noget ud af, og derfor vendte de to blikket mod forsikringsselskaberne.

I 2007 blev Codan det første, der indgik en aftale med Baisikeli. I dag er der samarbejder oppe at stå med fem større danske forsikringsselskaber.

- Desuden får vi cykler ind fra boligforeninger og fra kunder, der tager deres gamle med, når de køber en ny hos os, så lige nu mangler vi ikke cykler, siger Henrik Mortensen.

Men det kan ændre sig i fremtiden. Baisikeli vil nemlig gerne udvide forretningen, både på dansk og afrikansk jord, så det tohjulede transportmiddel bliver tilgængeligt for flere i udviklingslandene.

- Hvis vi skal skalere vores forretning, og det vil vi jo gerne, så skal vi have fat i de hittegodscykler, siger han.

- Og det må da være i alles interesse, at de får et nyt liv i Mozambique i stedet for at blive destrueret herhjemme.

Facebook
Twitter