Dobbelt så mange dræbte elcyklister: 'Vi ved ikke hvorfor det stiger stort, men vi undersøger det'

Elcyklisterne optræder dobbelt så ofte i ulykkesstatistikkerne, som de burde.

Antallet af dræbte og tilskadekomne el-cyklister er eksploderet. Det viser den seneste rapport fra Vejdirektoratet om trafikulykker i 2018. Udviklingen bekymrer Rådet for Sikker Trafik. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen © Scanpix)

Natten til lørdag kostede trafikken endnu engang en elcyklist livet. Det skete, da en 62-årig mand på Fyn omkom efter et sammenstød med en lastvogn.

Antallet af dræbte og tilskadekomne elcyklister er eksploderet. Det viser den seneste rapport fra Vejdirektoratet om trafikulykker i 2018.

Siden cykler med el-hjælpemotor fik plads i statistikken, har to-tre elcyklister hvert år mistet livet i trafikken. Men i 2018 blev antallet af dræbte fordoblet, da seks elcyklister omkom.

I samme periode er antallet af tilskadekomne elcyklister nærmest eksploderet fra seks i 2012 til 84 i 2018.

- Elcykler har været på vejene et stykke tid, men det er en stor stigning, der har været denne gang. Om det er fordi danskerne bare er begyndt at bruge dem mere, det ved vi ikke, men det er vi ved at undersøge nu, siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af afdelingen for Trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

Flere bløde trafikanter kommer til skade

Ifølge Vejdirektoratet blev cirka fem procent af de kilometer, der sidste år blev kørt på cykel, tilbagelagt på en elcykel. Men elcyklisterne udgjorde i samme periode hele ti procent af alle tilskadekomne cyklister.

Udviklingen kommer samtidig med, at Havarikommissionen for Vejtrafikulykker er ved at lægge sidste hånd på en analyse af elcykelulykkerne, der forventes at udkomme til efteråret.

- Det er noget, vi skal se nærmere på, for vi har haft en stigning af dræbte og tilskadekomne og de bløde trafikanter har i det hele taget ikke haft en positiv udvikling, siger Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet.

Hovedparten af alle dræbte og tilskadekomne elcyklister er mere end 44 år gamle og cirka to tredjedele er kvinder, oplyser Vejdirektoratet.

Udvikling bekymrer trafikråd

Antallet af dræbte cyklister var i 2018 på niveau med de seneste år, mens antallet af alvorligt tilskadekomne er vokset mere end en femtedel fra 475 til 580.

Udviklingen vækker bekymring hos Rådet for Sikker Trafik.

- Udviklingen går den forkerte vej i øjeblikket. Det skal vi have vendt, og derfor er det vigtigt, at vi også har fokus på, hvad vi tillader i trafikken. Man bør se på, om det udgør en risiko eller ej, når man blander mange forskellige trafikanttyper i forskellige hastigheder, siger Søren Ørsted Pedersen, pressechef i Rådet for Sikker Trafik.

Rådet for Sikker Trafik har tidligere advaret mod, at de såkaldte ‘speed-pedelecs’, der er særligt kraftige elcykler, der kan køre op til 45 km/t, fik tilladelse til at køre på cykelstierne. To af de tilskadekomne i 2018 kørte på speed-pedelecs.

Det er især farten, der er farlig, påpeger Rådet for Sikker Trafik. Dels ved selve kraften i sammenstød eller styrt, men også at andre trafikanter har svært ved at ‘læse’ de elmotoriserede medtrafikanter.

Siden er der kommet flere og nye typer af bløde trafikanter med elmotor. Blandt andre el-skateboards og løbehjul.

- Det er for tidligt at sige, om det er derfor - men der er ingen tvivl om, at trafikken bliver mere kompliceret, når man blander mange forskellige trafikanttyper sammen, siger Søren Ørsted Pedersen.

Rådet for Sikker Trafik sætter mandag en landsdækkende kampagne i gang, der opfordrer bilister og cyklister til at passe ekstra på i vejkryds. To ud af tre cyklistulykker sker i kryds.