Dødsfald kædes sammen med 1813-ventetid

Den lange ventetid på 1813-akuttelefonen kan have kostet tre mennesker livet.

Region Hovestadens akuttelefon har fået kraftif kritik for lange ventetider. Nu kædes ventetiden sammen med dødsfald. (Foto: Region Hovedstaden)

De lange ventetider på den omstridte 1813-telefon i Region Hovedstaden kan have haft mere vidtrækkende konsekvenser end irritation hos akut syge. Flere dødsfald kædes nu sammen med ventetiderne. Det skriver Berlingske.

Ifølge et notat fra administrationen bag akuttelefonen til politikere i regionen har der siden ordningens start været gennemført patientsikkerhedsanalyser af forløb, hvor der er sket utilsigtede hændelser. Heraf har tre haft dødelig udgang.

Kan ikke udelukkes

- I analyserne af de to patientforløb var konklusionen, at det principielt ikke kan udelukkes, at ventetid på telefonisk kontakt til 1813 kan have været medvirkende til dødsfaldene, lyder det i notatet fra den 27. januar.

I analysen af det sidste dødsfald er konklusionen at det:

- principielt ikke udelukkes at ventetid på den kørende lægevagt kan have været medvirkende til dødsfaldet, fremgår det af notatet.

Svar på henvendelse fra politiker

Det er regionspolitikeren Finn Rudaizky fra Dansk Folkeparti, der har ønsket svar på, om der i forbindelse med 1813-ordningen har været hændelser med dødelig udgang.

I januar blev der registreret 273 rapporter om utilsigtede hændelser. De tre med dødelig udgang fandt sted den 1. januar, 19. januar og 25. januar.

I tilfældet med dødsfaldet den 1. januar startede forløbet 31. december, hvor lægevagten stadig blev drevet af de praktiserende læger.

/DR Nyheder/

Facebook
Twitter