Dom: Sejr for kendtes privatliv

Se og Hør idømt til at betale erstatning til tv-vært i sag om topløse kendisbillleder. En sejr for kendte personers privatliv, siger Dansk Skuespillerforbund.

Se og Hør er blevet idømt af Højesteret til at betale 75.000 kroner til tv-værten Andrea Elisabeth Rudolph for at vise billeder af hende topløs og gravid.

En klokkeklar sejr, lyder det fra Dansk Skuespillerforbund.

Ret til privatliv

Den omdiskuterede sag handlede om billeder, som Se og Hør publicerede i juli 2006, hvor TV-værten var på stranden med sin daværende kæreste - topløs og højgravid.

Tv-værten har nu ventet i fire år på en afgørelse og er meget glad for resultatet. Og det er Dansk Skuespillerforbund også.

Det er en principel sag om kendtes privatliv, og derfor en sejr, at Se og Hør er dømt til at betale, mener forbundet.

- Dette er en klokkeklar sejr. Dommen kommer til at betyde, at man også som kendt har ret til et privatliv i det offentlige rum, og hvis man ser lignende billeder i Se og Hør, så har man dette dom i hånden, lyder det fra Maj Hagestrøm, chefjurist hos Dansk skuespillerforbund.

Afgørelsen

I Højesterets afgørelse var ordlyden, der betød, at Se og Hør måtte kvittere 75.000 kroner for deres valg, følgende:

- Under de nævnte omstændigheder finder Højesteret, at en offentliggørelse af et billede af den om­handlede karakter udgør en retsstridig krænkelse af A, der berettiger hende til en godtgørelse efter erstatningsansvarslovens § 26.

Det vil sige, at Højesteret dømmer Se og Hør for at krænke Andrea Elisabeth Rudolph ved at offentliggøre billederne.

Men Højesteret har dog ikke fundet offentliggørelsen af billederne strafbart, og det betød samtidig at tidligere chefredaktør Henrik Qvortrup nu er blevet frikendt for at offentliggøre billeder.

Facebook
Twitter