DR-ansatte beholder betalt spisepause

Længe ventet voldgiftssag er afsluttet. DR får ikke lov til at afskaffe medarbejderes betalte pause uden forhandling.

DR-ansatte har alle dage haft betalt spisepause på en halv time pr. arbejdsdag. Det har givet en effektiv arbejdstid på 34,5 timer om ugen. (Foto: ERik Refner © Scanpix)

DRs ansatte bliver ved med at få en halv times lønnet spisepause pr. arbejdsdag.

Voldgiftsretten har afgjort, at DR ikke må afskaffe den betalte pause uden forhandlinger om overenskomsten.

Og dermed er en langvarig voldgiftssag om retten til spisepausen blevet afgjort.

Hverken DR eller medarbejderne har mulighed for at anke afgørelsen højere oppe i systemet.

- DRs plan om at afskaffe den lønnede spisepause var et led i at tilpasse DR til den nye økonomiske virkelighed, der fulgte med medieaftalen for 2015-2018. Voldgiftsretten har nu slået fast, at spisepausen er et overenskomstanliggende. Vi tager afgørelsen til efterretning og respekterer naturligvis udfaldet, siger DRs økonomidirektør, Nikolas Lyhne-Knudsen, i en pressemeddelelse.

Allerede i 2014 meldte DR ud, at man ønskede at afskaffe den betalte spisepause, som ikke er skrevet ind i overenskomsten, med virkning fra juni 2017 for at spare millioner i den kommende økonomiplan.

Det fik blandt blandt andet Dansk Journalistforbund til at anlægge en faglig voldgiftsag mod DR. Også medarbejdere organiseret i Dansk Metal og Akademikernes Centralforbund (AC) er omfattet af afgørelsen.

Det er to højesteretsdommere og en tidligere højesteretsdommer i Voldgiftsretten, der har truffet afgørelsen.

Principiel sag

Dansk Journalistforbund har været meget optaget af sagen, idet den har stor principiel karakter. Og forbundet glæder sig over afgørelsen.

- Det passer allerbedst til de vilkår, som mediemennesker producerer under. Nyheder sker hele døgnet, også når sulten melder sig. Derfor har vores medlemmer en fleksibel spisepause, når det passer ind, og hvor medarbejderen hele tiden er klar til at blive eller træde til, når det kræves, udtaler Dansk Journalistforbunds formand, Lars Werge, på forbundets hjemmeside.

Sagen har været fulgt tæt af en række andre fagforbund for offentligt ansatte, idet denne afgørelse kan være med til at danne præcedens for mange faggrupper i det offentlige.

- Jubi - de faglige organisationerne i #DR herunder Medieforbundet vandt sagen om betalt spisepause, skriver FTF-formand Bente Sorgenfrey som reaktion på Twitter.

Blandt andre sosu-assistenter, sygeplejersker og pædagoger får i dag betalt spisepausen.

Afskaffelsen af den betalte spisepause skulle ifølge DR spare millioner og begrænse antallet af fyringer. Men DR har sagt, at der uanset afgørelsen må forventes afskedigelser i den kommende tid.

DR vil nu se på, hvordan besparelserne kan findes på anden vis. Der skal spares i alt 161 millioner kroner i økonomiplanen, og DR havde håbet på at kunne frigøre 45 millioner kroner ved at afskaffe den lønnede pause.

Facebook
Twitter