Drillerier, larm og konflikter: Det sejlede i 3. X

Sct. Jacobi Skole i Varde havde så store udfordringer med inklusionen af specialbørn, at der for nylig blev tilkaldt professionel hjælp.

Se eleverne Nille Brinch Andersen og Laye Kamara fra 3. X fortælle, hvordan de havde det, inden der kom mere styr på deres klasse.

- Det er ikke ok, at man råber på tværs af klasselokalet, runger det fra klasselærer Mette Tosti, som med succes sætter ro på 28 meget lyttende elever.

Den slags opmærksomhed fra eleverne er ganske ny i 3. X på Sct. Jacobi Skole i Varde.

3. X er en af de folkeskoleklasser, hvor der går børn med særlige behov, som kan have svært ved at følge en normal skoledag.

Larm og konflikter gav ondt i maven

Og indtil for ganske nylig var larm og konflikter og elever, der konstant stak af fra undervisningen, almindelig hverdag.

- Der var uro inde i klassen, der var børn, som ikke trivedes inde i klassen. Det gør noget ved børn, at de har ondt i maven og ikke har lyst til at komme i skole, fortæller Mette Tosti.

Det er ikke kun i Varde, der er udfordringer. Inklusionen af specialbørn skaber problemer mange steder i landet. Også for specialbørnene, viser en rundspørge fra Danske Handicaporganisationer, som 400 forældre til handicappede børn i folkeskolen har besvaret.

Hjælp udefra

På Sct Jacobi Skole blev situationen til sidst så desperat, at man fik sat flere lærere på i timerne, og samtidig valgte skolen for et halvt år siden at hyre psykolog og inklusionsekspert Rasmus Alenkær ind for at hjælpe.

- Bøtten skulle vendes, konstaterer Mette Tosti.

Med Rasmus Alenkærs hjælp blev der indført nye tiltag, der skulle skabe mere faste rammer og klare forventninger til børnene.

Nedtælling giver ro

For eksempel ved alle elever i klassen nu, at når klasselæreren rækker en hånd i vejret, skal de gøre det samme. Samtidig bliver der talt ned fra fem, og så skal der være helt stille.

- Der er nogle meget klare spilleregler herinde, som skal styres af lærerne. Og det har skabt en helt anden kultur, fortæller Rasmus Alenkær.

Og en stram klasseledelse er et nødvendigt supplement til de skærme og høreværn, nogle af eleverne også bruger, for at finde ro, understreger Mette Tosti:

- Ellers sejler det. Der er ikke noget værre for børn, end at de ikke ved, hvor de har mig. Det er rigtigt vigtigt, at de er i faste rammer.

En skrøbelig tilstand

Både lærere og elever i 3. X er enige om, at livet i klassen er blevet markant bedre på det seneste, men ifølge klasselæreren skal der ikke meget til at vælte læsset igen.

- Vi har en rigtigt dejlig klasse i dag. Men det har været benhårdt arbejde, og når der er personaleskift, eller hvis der ikke er resurser nok til at beholde bemandingen, så bliver vi sårbare, siger Mette Tosti.

Brain break giver ilt til hjernen

Det er ikke kun kæft trit og retning i 3. X. Der er også indlagt faste "brain breaks" i timerne, som giver eleverne en pause og mulighed for at røre sig. Se, hvordan det foregår i videoen her: