Drone-angreb i Saudi-Arabien påvirker også dig: Prisen på benzin er steget markant

Prisen på benzin er steget med 40 øre – det er ikke særligt tit, det sker, lyder det fra brændstofdirektør.

Prisen på benzin kan godt få Farhad Sharifi til at vælge bilen fra. I nogle tilfælde. Og kun hvis priserne bliver endnu højere, end det vi har set i dag, siger han.

Klokken 11.00 kunne bilister, der holdt i kø ved benzinstanderne, med egne øjne se konsekvenserne af det droneangreb, der i går fandt sted mod et Saudi-Arabisk olieanlæg, hvor cirka halvdelen af landets olieproduktion blev smadret.

Her steg de såkaldte listepriser for benzin nemlig – og for dem, der skulle have tanket bilen i Sydhavnen i København, betød det helt konkret et prisstigning på 40 øre literen hos OK-tanken på den ene side af vejen, mens den bemandede Circle K-tankstation på den anden side af vejen skruede prisen for 95 oktan benzin op med 50 øre – fra 10,99 kroner literen til 11.49 kroner literen.

Den såkaldte listepris hos landets største tankstationer er blevet 40 øre dyrere pr. liter i forhold til i går. Listeprisen er den dagspris på brændstof, der er beregnet ud fra de internationale markedsvilkår. Og 40 øre literen er en markant stigning, lyder det fra Peter Rasmussen, direktør for brændstof i Circle K, der er landets næststørste tankstation:

- Vi har før set store stigninger over tid, men på en enkelt dag, der er det ikke særligt tit sådan noget her sker.

Ikke alle behøver at frygte en større benzinregning

Det er dog forskelligt, hvordan benzinforbrugerne vil mærke prisstigningen, forklarer han.

- De 40 øre er vores anbefalede pumpepris, men forskellige steder i landet er der større eller mindre grad af priskrig, og det kan få prisen til at stige eller falde med mere eller mindre.

Når prisen på en liter benzin ikke stiger mere end den gør, skyldes det, at en stor del af den pris, forbrugeren betaler ved tanken, består af afgifter - afgifter, der ikke ændrer sig i takt med markedsøkonomien, som benzinprisen gør det, fortæller Peter Rasmussen.

- Selve produktet er kun fire kroner af prisen, over fem kroner af prisen er afgifter, og så er der også lidt til vores omkostninger til at drive det her.

Afskrækker ikke bilisterne

De dyrere benzinpriser får dog ikke de bilister, DR Nyheder mødte på Circle K i Ballerup her til morgen, til at køre mindre i bil.

Hassan Jørgensen, der er sælger, bruger sin bil hver dag - dyrere benzinpriser eller ej.

- Det får overhovedet ikke konsekvenser for, hvor meget jeg skal bruge bilen – jeg bruger den arbejdsmæssigt, så jeg kører det, jeg skal køre. Det er en firmabil, så jeg betaler min skat for bilen – for hvis jeg skal udføre mit job og sælge, så er jeg nødt til at bruge min bil til at komme frem til kunderne.

Heller ikke Farhad Sharifi, der til dagligt er it-udvikler, vil køre mindre, så længe prisstigningerne er i den størrelsesorden, vi ser nu. Men stiger de yderligere, kan det være, han vil tænke mere over det.

- Hvis det koster over 13-14 kroner, vil jeg måske begynde at tænke over, om jeg skal gå til brugsen, eller når jeg henter børnene, men når jeg er på vejen – på arbejde eller lignende – så er der ikke meget at gøre.

Farhad Sharifi behøver dog ikke frygte prisstigninger i den klasse, lyer det fra Peter Rasmussen fra Circle K.

- Det kan jeg ikke forestille mig. Vi skal have en markant stigning i pris for at komme derop.

Ifølge Peter Rasmussen har dagens prisstigning været en her og nu-reaktion på angrebet i Saudi-Arabien.

- Så får vi at se, hvad der sker. Der kommer nok lidt bølger på vandet, men 13-14 kroner det tror jeg simpelthen ikke på.