Dronningen indviede Københavns metro

København har med to års forsinkelse fejret åbningen af metroen. Åbningsfesten begyndte da Dronning Margrethe trådte ind i metro-tog nr. 1 og fik fornøjelsen af den første tur. Dagen igennem er metro-kørslen forløbet uden store problemer.

København kan med to års forsinkelse fejre åbningen afmetroen.

Med en mindre forsinkelse på tre minutter ankom metroen fraØrestaden på Amager til Kongens Nytorv i København klokken 10.38lørdag med dronning Margrethe som passager.

Se billedserieDronningenog prinsen blandt de første passagerer ved indvielsen afmetroenMetro-indvielse

Med på turen var prins Henrik, statsminister Anders FoghRasmussen (V), Københavns overborgmester Jens Kramer Mikkelsen (S)og bestyrelsesformand i Ørestadsselskabet, HenningChristophersen.

Selve indvielsen af metroen skete på Kongens Nytorvmetrostation, hvor der var fest og musik det meste af dagen. Ogsåpå de andre stationer var der musik, marked og fyrværkeri.

Problemfri kørsel efter indvielsen

Efter at metroenvar blevet officielt indviet, var det københavnernes tur til atkomme ud at køre.

Bortset fra, at enkelte af stationernes rulletrapper gik i stå,kørte metro-togene lørdag eftermiddag ligeså problemfrit som detførste, der havde dronning Margrethe og prins Henrik om bord.

Ørestadsselskabets bekymring på forhånd for, at borgerne villeholde sig væk efter omtalen af de tvivlsommesikkerhedsforanstaltninger på metroen, blev ifølge Carsten Fich,driftsdirektør i Ørestadsselskabet, gjort godt og grundigt tilskamme.

- Faktisk har vi haft det omvendte problem. At folk ikke kunnefå nok af metroen. For at give så mange som muligt mulighed for entur med metroen den første dag, havde vi opfordret folk til kun atkøre én tur. Det havde mange svært ved at respektere, så de kørteogså med tilbage fra for eksempel Ørestaden. Det betød, at der blevlange køer på især Nørreport og Kongens Nytorv. Men det må vistsiges at være et positivt problem, siger Carsten Fich.

60.000 passagerer i døgnet

Togene vil i førsteomgang køre fra Nørreport til Vestamager og Lergravsparken påØstamager. De kommer antagelig til at befordre 60.000 passagerer idøgnet.

Til maj fortsætter metroen til Frederiksberg, og til næsteefterår kan passagererne køre helt til Vanløse. I 2007 er detmeningen, af linjen fra Lergravsparken fortsætter helt tilKastrup.

Prisen for projektet er foreløbig løbet op i 11,5 mia. kr. Deter dobbelt så dyrt som man oprindeligt havde planlagt.

Facebook
Twitter