DSB erkender flere fejl i asbest-sagen

Omfanget af erstatningssager med asbest-skadede DSB ansatte kommer helt bag på virksomhendes ledelse. Den personaleansvarlige erkender, at han hverken har beskyttet de ansatte godt nok, eller hjulpet dem, der blev syge.

Hans Munck siger at sagen berører alle i DSB dybt. (Foto: DR © DR)

DSB's personaleansvarlige, Hans Munck, erkender, at virksomheden har fejlet både med hensyn til at beskytte de ansatte mod asbest og med hensyn til opfølgning på de sager, hvor ansatte er blevet skadet.

I dag er det kommet frem, at 22 DBS-folk har fået erstatning fra Arbejdsskadestyrelsen for asbestskader. DSB har kun fået kendskab til disse sager via pressen.

- Det kommer helt helt bag på os, at de har det omfang det har, siger Hans Munck til TV AVISEN.

Kendt ikke til sagerne

Han peger på, at en mulig årsag til, at DSB ikke har kendt til de 22 erstatningssager er, at skaderne først er blevet kendt efter at folk har forladt DSB. Derefter er sagerne blevet håndteret via de syges egen læge.

DSB er dog efterfølgende blevet spurgt i sagerne, om de syge har arbejdet med farlige stoffer. Det viser, at virksomhedens procedurer til håndtering af sagerne været mangelfuld.

- Det er dybt beklageligt og det berører os alle dybt, siger Hans Munck.

Tog med asbest

Derudover er det ikke kun omfanget af asbestskadede medarbejdere, DSB ikke har haft styr på.

Det viser sig, at selv om alle S-tog isoleret med asbest skulle være taget ud af drift i 2005, så har et af de asbestfyldte S-tog været på skinnerne, så sent som i går.

- Vi har øjeblikketligt taget det du af drift, det var en fejltagelse at det stadig kørte, siger Hans Munk.

Samtidigt har DSB, efter pres fra personalet, taget alle gamle S-tog ud af drift.

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:532cc84b6187a216b8e80c76

Facebook
Twitter