DSB flopper i april: Kører kun til tiden på 6 strækninger

Rettidigheden har ikke været tilfredsstillende, erkender DSB. Hverken i april eller hele 2016.

Svensk grænsekontrol, sporarbejde og problemer med lokomotiverne er blandt årsagerne til, at DSB ikke har levet op til egne målsætninger på et flertal af sine strækninger. (Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

På kun seks ud af 19 strækninger har DSB's tog levet op til kravet om kunderettidighed i april.

Og det er for ringe, lyder det fra administrerende direktør Flemming Jensen.

- Kunderettidigheden på vores fjern- og regionaltrafik har - egentlig ikke kun i april, men i hele 2016 - ligget på et utilfredsstillende resultat, siger han.

Målet for kunderettidigheden - DSB og Banedanmarks fælles mål - er, at 81,8 procent af afgangene skal gå til tiden, men det er altså ikke lykkedes på 13 af strækningerne.

Minutjusteringer på vej

Årsagerne til det nedslående resultat er mange.

Blandt andet har flere lokomotiver ikke været så robuste, som forventet, og derudover har grænse- og id-kontrollen på strækningen mod Sverige også sat en kæp i hjulet, forklarer Flemming Jensen.

- Vi kan også se, at cirka halvdelen af forsinkelserne ligger i tidsintervallet tre til seks minutter, lyder det fra den administrerende direktør.

- Derfor kommer vi også til – på den anden side af det sporarbejde, vi laver her til sommer – at lave nogle minutjusteringer på vores køreplaner, som betyder, at vi forventeligt kan få en højere rettidighed.

Det omfattende sporarbejde på Fyn, som gentagende gange er blevet forsinket, har også været med til at udfordre rettidigheden i april.

DSB's rettidige afgange

  • DSB og Banedanmark har et mål om, at 81,8 procent af deres tog skal gå til tiden. I april er det kun lykkedes på 6 ud af 19 strækninger - se hvilke her.

  • København - Roskilde: 62,2 procent

  • København - Kalundborg: 72,1 procent

  • København - Nykøbing F: 81,6 procent

  • Roskilde - Køge - Næstved: 94,2 procent

  • København - Odense: 60,8 procent

  • København - Ringsted: 66,5 procent

  • Odense - Fredericia: 70,2 procent

  • Odense - Svendborg: 88,9 procent

  • Kolding - Padborg/Sønderborg: 56,3 procent

  • Kolding - Esbjerg: 81 procent

  • Kolding - Fredericia - Vejle: 76 procent

  • Fredericia - Struer: 87,1 procent

  • Fredericia - Aarhus: 79,4 procent

  • Aarhus - Aalborg: 88,4 procent

  • Aalborg - Frederikshavn: 93,9 procent

  • Odder - Aarhus - Grenaa: 93,6 procent

  • København - Helsingør: 71,9 procent

  • København - CPH Lufthavn: 73,5 procent

  • København - Malmø: 71,2 procent

  • Kilde: DSB

Rettet: Søndag d. 22 kl 8.37: Det fremgik tidligere, at de 81,8 procent var DSB's eget mål, men det er forkert. Det er fastsat i Trafikkontrakten og er et fælles mål for DSB og Banedanmark.

Facebook
Twitter