DSB forlænger leje af dobbeltdækkertog

Problemerne med IC4-togene har nu fået DSB til at forlænge lejen af 67 dobbeltdækkere i yderligere fem år.

Problemerne med IC4-togene har nu fået DSB til at forlænge lejen af 67 dobbeltdækkere i yderligere fem år. (Foto: Lisbeth Ingemann Erichsen © DR)

DSB forlænger leje af dobbeltdækketog med fem år. Årsagen er de store problemer med at få IC4-togene på skinner. Togene skulle have været tilbageleveret i 2012.

Lejen bliver forlænget med fem år, oplyser DSB.

For kunderne betyder det ikke, at der bliver mere plads - men det håber man i DSB på, at det kommer til at ske med tiden:

Vil sikre siddepladser

- Det betyder, at vi - efterhånden som vi får flere IC4-tog ud at køre - på den mellemlange bane vil kunne sikre siddepladser til vores kunder i de mest fyldte myldretidstog, siger underdirektør i DSB Trafikplanlægning Ove Dahl Kristensen.

- Omvendt hvis vi ikke havde fået mulighed for at forlænge aftalen med udlejer, kunne vi have været nødt til at reducere togtrafikken, siger han.

Det er Finansudvalget, der har godkendt, at lejen nu forlænges. At IC4-togene ikke kommer på skinner som forventet har skabt et akut behov for ekstra materiel i DSB. Og derfor skal lejekontrakten forlænges.

Dobbeltdækkere i hele landet

- Forlængelsen betyder, at vi ikke skal returnere to dobbeltdækkervogne, hver gang vi får et IC4-tog sat i drift. Så med tiden får vi flere tog og dermed flere siddepladser til vores passagerer, siger Ove Dahl Kristensen.

DSB lejede de første 67 dobbeltdækkertog i 2002 og 2003 og har siden fået leveret yderligere 45 i 2008.

Dobbeltdækkervognene bliver brugt i regionaltogstrafikken på Sjælland og Lolland-Falster og i weekendtrafikken mellem København og Jylland.

Facebook
Twitter