DSB lover efter dagens rapport at komme med anbefalinger om, hvad der skal ske med IC4-togenes langstrakte kørselskvaler, før jul.
- Det er noget, der haster. Det er en afklaring, som vi, politikerne og danskerne meget gerne vil have, siger DSB's kommunikationsdirektør Lars Kaspersen til DR Nyheder.
Fredag afleverede en gruppe schweiziske eksperter en 94-siders rapport med anbefalinger for de skandaleramte IC4-tog, og dem skal DSB nu drøfte.
Det sker på et bestyrelsesmøde om knap en uge, torsdag den 11. december, og før da kommer der ingen konkrete udmeldinger fra DSB.
DSB stoler på rapports anbefalinger
Dermed er det umuligt at få svar på, hvad DSB mener om rapportens hovedkonklusion om, at 74 ud af 82 IC4-tog kan blive køreklar inden 2019 - hvis man poster op mod 163 millioner kroner mere i projektet.
Men som udgangspunkt er DSB ifølge Lars Kaspersen mere overbeviste om, at konklusionerne er velunderbyggede i denne rapport, end man var med en tilsvarende rapport fra konsulentfirmaet Atkins i 2011.
Dengang vurderede Atkins, at det var pengene værd at kaste flere kroner efter reparationer af IC4-togene for at udbedre de mange kørsels-kvaler.
Senere kom dog det frem, at DSB aldrig havde sendt oplysninger om brud i IC4-togenes understel til i 2012 videre til Atkins.
Dagens rapport fra det schweiziske konsulentbureau Prose baserer sig desuden på flere data end den tre år gamle fra Atkins. Derfor mener Lars Kaspersen, at dens konklusion med stor sandsynlighed er den rette for IC4-togenes fremtid.