DSB: - Vi er nødt til at bruge diesel-svin

En måling foretaget af Det Økologiske Råd viser, at der i gennemsnit er mellem 100.000 og 200.000 skadelige partikler per kubikcentimeter luft på Aarhus Banegård.

MR-togene er ikke udstyret med partikelfiltre, og det kan ses på partikelmåleapparatet. (© DR Østjylland)

Luften på perronerne på banegården i Aarhus er fyldt med skadelige dieselpartikler.

DBS erkender, at det er et problem, men koncernen kan ikke gøre noget ved de mange sundhedsskadelige partikler.

En måling foretaget af Det Økologiske Råd viser, at der i gennemsnit er mellem 100.000 og 200.000 skadelige partikler per kubikcentimeter luft på Aarhus Banegård. Ifølge rådet svarer det til 4-5 gange forureningen fra en 6-sporet vej.

Skal bruge gamle tog

En af årsagerne er, at DSB har været nødt til at indsætte de 30 år gamle MR-tog mellem Aarhus-Esbjerg og Aarhus-Lindholm på grund af problemerne med IC4-togene.

Men ifølge miljøchef i DSB Jesper Mølgaard er det ikke uforsvarligt.

- Vi kan forsvare det, fordi det er en situation, som vi ikke forventer skal vare ved længe i og med, at MR'erne er indsat på grund af, at IC4'erne desværre ikke længere kunne køre, siger han.

Skal stå i tomgang

Problemet er, at MR-togene står i tomgang på perronerne, mens de venter på passagererne på banegården, og det kan ikke laves om.

- De er nødt til at have startet motoren og sørge for, at toget er sikkerhedsmæssigt er klar til at køre før den planlagte afgangstid. Så de er nødt til at stå i tomgang lidt, men de skal ikke stå i tomgang længe, siger han.

Ifølge miljøchef Jesper Mølgaard har DSB for nogle år siden forsøgt at montere partikelfiltre på MR-togene, men det var ikke muligt.

Facebook
Twitter