DSB vil kapre kunder med flere billige billetter

Danskerne tager i stigende grad bussen eller bilen, når de skal fra A til B.

Færre danskere hopper på toget, når de skal fra A til B, men det vil DSB nu lave om på (arkivfoto). (Foto: Dennis Lehmann © Scanpix)

Flere og flere kunder, der tidligere valgte toget, foretrækker nu bus eller bil.

Det er især konkurrencen fra billige fjernbusrejser og billigere biler, der har lokket kunderne ud af togene.

DSB's årsregnskab, der er blevet offentliggjort dag viser, at færre rejste med DSB's tog i 2018, og overskuddet faldt til 247 millioner kroner.

Dykket skyldes primært, at DSB modtager færre penge fra staten end tidligere.

Ud over færre støttekroner har DSB i løbet af året måtte bruge 137 millioner kroner på at fragte passagerer med for eksempel busser, når der er sporarbejder, og togene derfor ikke kører.

Det er særligt over Storebælt, at passagererne forsvinder. Fra 2017 til 2018 faldt antallet af rejser med fem procent.

Derfor lancerer DSB nu en ny billig billettype, som skal vinde de flygtende kunder tilbage.

- Igennem de seneste par år har vi tabt markedsandele. Det er en konkurrence, som dels handler om billigere biler, men jo også busser, der kommer på markedet. Det er baggrunden for, at vi nu lancerer det her nye billetprodukt, siger DSB’s administrerende direktør, Flemming Jensen.

Fremover vil DSB tilbyde deres kunder 120.000 billige Orange-billetter om ugen. Det er dobbelt så mange, som selskabet har solgt ugentligt hidtil.

Den nye billettype hedder Orange Fri og er lidt dyrere end en traditionel Orange-billet. Til gengæld kan billetterne købes til alle afgange og refunderes tæt op til afgang.

Transportforsker: Det er det, der skal til

At sænke priserne er den rigtige vej at gå, mener trafikforsker ved DTU Jeppe Rich.

- Jeg tror, det er et rigtig fornuftigt tiltag. DSB får hård konkurrence fra busserne, som har billige billetter. Derfor er de nødt til at gøre noget.

Det er ikke kun billige busrejser og biler, der presser DSB på markedet. I sidste uge annoncerede svenskerne, at de vil køre i Danmark.

Netop i Sverige har billigere billetpriser været med til at redde det statejede togselskab SJ fra konkurs.

- Ideen med at indføre billige billetter og flere typer af priser er noget, som svenskerne har formået med rigtig stor succes. De svenske statsbaner var på konkursens rand for 10-15 år siden, men så indførte man en hård prisdifferentiering, som viste sig at virke rigtig godt, fortæller Jeppe Rich.

Nye gulvtæpper

De billige billetter er ikke det eneste nye, som DSB satser på for at kapre kunder tilbage med. Fremover vil selskabet også gøre det lettere for kunderne at få kompensation for forsinkelser i forbindelse med sporarbejde.

Derudover vil DSB give togvognene en overhaling for 250 millioner kroner. Der skal skiftes gulvtæpper, sædebetræk og nakkepuder, og så skal internetadgangen i togene opgraderes.

I 2017 foretog togkunderne næsten 76 millioner rejser med fjern- og regionaltog i 2017.

Ifølge Politiken vil en tur mellem Aarhus og København med de nye Orange Fri-billetter koste fra 199 kroner, mens en tur mellem tur mellem Odense og Aalborg kan koste fra 187 kroner.

Facebook
Twitter