Du er for gammel: Virksomheder afskærer seniorer fra at se deres jobannoncer

Firmaer som TDC, Leo Pharma og Jobindex målretter jobannoncer til yngre på Facebook

(Foto: Sandro Di Carlo Darsa)

Hvis du tjekker jobannoncer på din Facebook-væg, så har du en fordel, hvis du er under 50 år. For en række virksomheder udelukker personer over de 50 fra at kunne se deres jobopslag på Facebook.

Det viser en kortlægning af jobannoncer på Facebook, som P1 Orientering har lavet her i efteråret. Her blev der fundet 12 eksempler på virksomheder, som har afskåret ældre Facebook-brugere fra at se konkrete jobannoncer.

Men denne målretning af jobannoncer til bestemte aldersgrupper kan være på kant med lovgivningen, vurderer eksperter.

- Ved at målrette annoncerne til bestemte aldersgrupper, så gør man netop det, som loven forsøger at forhindre, forklarer Christian Højer Schjøler, der er ekspert i arbejds- og ansættelsesret ved Syddansk Universitet.

Lov imod forskelsbehandling

I Danmark har vi nemlig en forskelsbehandlingslov, der siger, at man ikke må diskriminere på baggrund af alder, når man søger kandidater til i jobs.

Christian Højer Schjøler forklarer, at loven kun tager stilling til annoncer, hvor det direkte fremgår af annoncen, at man søger kandidater med en bestemt alder. Men han mener, det er imod lovens formål at bruge selektiv annoncering på Facebook.

Ole Hasselbalch, der er professor emeritus på Aarhus Universitet, er enig.

- Hvis man annoncerer således, at en gruppe ældre eksluderes og altså ikke får mulighed for at respondere på annoncen, så mener jeg det er ulovligt, siger han.

Det var en fejl

LEO Pharma er ét af firmaer, der har målrettet en jobannonce til folk under 50. De siger, at det var en svipser.

- Det var en fejl. Generelt har vores jobopslag været målrettet alle aldre på Facebook, siger Kristian Hart-Hansen, administrerende direktør i Leo Innovation Lab til P1 Orientering.

Reaktionerne fra 11 andre virksomheder, der ligesom Leo Pharma har målrettet jobannoncer til bestemte aldersgrupper, er blandede. Nogle siger, de vil fortsætte med den form for annoncering, mens andre er stoppet efter P1 Orientering har kontaktet dem.

Mobilselskab siger stop

Mobilselskabet 3 har for nylig søgt telefonsælgere i alderen fra 18 til 28 via Facebook. Men de vil nu stoppe deres praksis med at målrette annoncer til bestemte aldersgrupper.

- Vi er ikke interesseret i hverken at frasortere nogle fremtidige medarbejdere eller gøre noget der ikke er lovligt, så derfor er vi med det samme holdt op med at gøre det, siger Peter Kirk Nielsen, der er vicepræsident for HR hos 3.

Dog er firmaet ikke helt sikre på, om det virkelig er ulovligt at bruge selektiv annoncering på Facebook.

I strid med reglerne

Hos Jobindex er man til gengæld ikke i tvivl om, at det er på kant med loven at udelukke seniorer fra at se jobannoncer på Facebook, selvom firmaet selv har gjort det flere gange.

- Det er en klokkeklar fejl. Det beklager vi selvfølgelig, og det gør vi ikke igen, siger Kaare Danielsen, der er administrerende direktør i Jobindex, og fortsætter.

Jobindex har via datterselskaberne StepStone og IT-Jobbank bragt en række annoncer på Facebook, som ældre mennesker var afskåret fra at se. I et af tilfældene var det personer helt ned til 43, der ikke kunne se jobannoncen. Men det er altså slut nu.

- Vi er fuldstændig enige med universitetsjuristerne. Der er lidt uklar lovgivning, men vores fortolkning er fuldstændig den samme. Man må ikke lave målrettet markedsføring ud mod bestemte aldersgrupper.

Ingen konkrete klager

Ligebehandlingsnævnet skriver til P1 Orientering, at de har hørt om problemstillingen, men at de ikke har modtaget konkrete klager om temaet. Nævnet vil først tage stilling, når der måtte være en konkret henvendelse fra en person, som mener at være blevet forskelsbehandlet.

TDC fortsætter

Hos teleselskabet TDC har Orientering også fundet et eksempel på en jobannonce målrettet en bestemt aldersgruppe. I efteråret søgte koncernen nemlig en sælger til Yousee via Facebook, hvor annoncen kun blev vist til personer mellem 18 og 50 år.

Men modsat flere andre firmaer vil TDC ikke stoppe med annoncering. De vil dog overveje det.

- Som nævnt er vi ærgerlige over kritikken. Derfor vil vi naturligvis overveje om den måde, vi har annonceret på, er den mest hensigtsmæssige, siger HR-direktør i TDC Group, Peer Schaumburg-Müller, men understreger:

- Vi mener bestemt ikke, der er tale om forskelsbehandling her. Vi når med segmenteringen på Facebook meget brede persongrupper. Og dem vi ikke når på Facebook – de 50+ årige - når vi på andre platforme. Så alle personer uanset alder har altså adgang til jobopslaget.

Men det kan dog stadig blive et juridisk problem for TDC, selvom de har slået jobopslaget op på f.eks. deres egen hjemmeside, mener Christian Højer Schjøler fra Syddansk Universitet.

- Det er uklart om virksomhederne kan rette op på de her selektive jobannoncer ved samtidig at lave jobannoncer på andre medier. Det kommer an på hvor bredt jobopslaget er nået ud og skal afgøres af den enkelte sag, forklarer han.

Samtidig mener han, at man som virksomhed kan tænke over, om det man gør, skaber lige adgang til beskæftigelse for alle, hvilket er ét af lovens kerneelementer.

Arbejdsmarkedet er barskt for ældre ledige

Selvom ledigheden blandt seniorer ikke er højere end for arbejdsstyrken generelt, er det en særlig udfordring at blive ramt af arbejdsløshed for mennesker, der er oppe i årene, ifølge Ældre Sagen.

- De kan have sværere ved at få et arbejde igen, hvis de først er blevet arbejdsløse, siger Anna Sophie Debel, der er konsulent hos Ældre Sagen.

De sidste år er det ellers langsomt blevet nemmere for ældre at finde job, hvis de først er blevet arbejdsløse. Det er Ældre Sagen glade for, med det kan blive et problem hvis aldersdiskriminationen spreder sig med de sociale mediers nye annoncesystemer.

Derfor er Anna Sophie Debel glad for, at virksomheder som 3, StepStone og Leo Pharma retter fejlen og beklager. Og hun opfordrer resten af virksomhederne til at følge trop.

- Det er både et tab for virksomheden og for medarbejderen, der ikke kan få et nyt arbejde. Vi ser det som et udtryk for at virksomheder stadig diskriminerer. I bund og grund handler den her forskelsbehandling om fordomme.

Facebook: ‘Ikke nødvendigvis diskriminerende’

Facebook har i et skriftligt svar til Orientering forklaret, at de som virksomhed er imod diskriminerende annoncering.

Vi ønsker ikke, at annoncering bruges til had eller diskrimination, hvilket vores politikker også afspejler.

Derudover skriver Facebook, at målrettede jobannoncer ikke nødvendigvis er diskriminerende i sig selv, fordi det kan sammenlignes med f.eks. at indrykke jobannoncer i traditionelle medier med særligt mange unge brugere.

At vise jobannoncer til forskellige aldersgrupper på tjenester som Facebook er ikke nødvendigvis diskriminerende i sig selv, ligesom det kan være okay at bringe jobannoncer i blade og i TV-udsendelser målrettet et yngre eller ældre publikum, skriver Facebook.

Samtidig skriver firmaet, at hvis det bruges ansvarligt, er aldersbaseret målretning af jobannoncer en accepteret praksis og med god grund: Det hjælper arbejdsgivere med at rekruttere og folk i alle aldre med at finde et arbejde.