Du er helt sikkert faldet over dem: Ny analyse har opgjort, hvilke politikere der har 'stjålet' mediernes kommentarspor mest

Der ligger ikke en strategi bag, lyder det fra de politikere, der topper listen.

Det er blevet populært for en række politikere at høste likes i mediernes kommentarspor. Men det er ikke en egentlig strategi, lyder det fra to af dem. (Foto: Grafik: Søren Winther Nørbæk © Grafik: Søren Winther Nørbæk)

Har du været på Facebook det seneste år, har du næppe kunnet undgå at lægge mærke til det: Politikerne har fået et nyt, effektivt redskab, når det gælder om at nå potentielle vælgere.

Når nyhedsmedierne som TV2, BT eller Ekstra Bladet lægger deres artikler på Facebook, så skal der nemlig bare en enkelt velplaceret kommentar på artiklen til, og så vil en kombination af politikerens verificerede profil - det blå flueben - og Facebooks algoritmer automatisk sørge for, at kommentaren vil få masser af interaktioner og derfor komme til at ligge synlig, når artiklen går de sociale medier rundt.

Ofte scorer kommentarerne hundrede - hvis ikke tusindvis - af likes og kommentarer, og mange vil nok mene, at det udgør et fristende alternativ til opslidende kampagner og vælgermøder.

  • Billeder fra TV2 Nyhedernes Facebookside
1 / 4

I hvert fald er antallet af politikere og partiers kommentarer i mediernes facebookspor eksploderet siden 2020. Det viser en ny opgørelse fra analysebureauet Analyse & Tal. Mens der i 2019 blev afgivet 119 kommentarer, blev der i 2020 afgivet 1212 kommentarer. I 2021 er der allerede afgivet 985 kommentarer på opslag fra danske medier.

- De har jo noget på hjertet, men der er for mig nogle ting, der antyder, at det også handler om strategi, siger Sarah Steinitz, der er partner og analytiker i Analyse & Tal, og fortsætter:

- Der er blot 11 politikere, der har kommenteret mere end én gang om ugen siden starten af 2020. Nogle få politikere kommenterer rigtig meget.

Nye Borgerlige tager toppen

Og blandt de få politikere er der to, der stikker ud. Analysens ukronede konge og dronning af kommentarsporene er nemlig Nye Borgerliges Lars Boje Mathiesen og Mette Thiesen.

Analysen bygger på tal fra 2017-2021, men begge politikere har skrevet "stort set samtlige kommentarer" siden 2020. Lars Boje Mathiesen har afgivet 308 kommentarer i perioden, mens Mette Thiesen har kommenteret 280 gange.

Det gør Lars Boje Mathiesen til den mest kommenterende politiker, mens Mette Thiesen er hurtigst ved tasterne med en gennemsnitlig responstid på blot 20 minutter, fra et medie smider en artikel på Facebook.

- Nye Borgerlige har virkelig fundet ud af, hvordan Facebooks infrastruktur virker. Vi har også set, at deres følgerskare på deres egne facebooksider er vokset rigtig meget i samme periode, siger Sarah Steinitz.

Mette Thiesen har 72.000 følgere på sin facebookside, som 65.000 "synes godt om", mens Lars Boje Mathiesen med sine 111.000 følgere og 83.000 "synes godt om" kun overgås af partiformand Pernille Vermund i NB-regi.

Det grå område i grafen viser den periode, hvor Lars Boje Mathiesen og Mette Thiesen for alvor har været aktive i mediernes kommentarspor.
Det grå område i grafen viser den periode, hvor Lars Boje Mathiesen og Mette Thiesen for alvor har været aktive i mediernes kommentarspor.
Lars Boje Mathiesen fra Nye Borgerlige klæder sig over, at han topper listen over de politikere, der har været mest aktive i mediernes kommentarspor. (Foto: Emil Helms © Scanpix)

Selv afviser Lars Boje Mathiesen, at der skulle være tale om en klar strategi for, at man vil rekruttere via sit heftige engagement i mediernes facebookspor. Tidligere har Mette Thiesen gjort det samme.

- Der er mange, der spørger mig, fordi min facebookside er så stor. Jeg siger det, jeg mener, der er ingen stor, forkromet strategi bag, lyder det fra Lars Boje Mathiesen.

Men du ligger nummer et på denne her liste, Mette Thiesen ligger nummer to. I er det suverænt mest aktive parti ifølge den her analyse. Afviser du, at I har diskuteret i Nye Borgerlige, at det var sådan her, I skulle gøre det?

- At vi har siddet på et møde og aftalt, at det var sådan her, vi skulle gøre det? Det har vi ikke. Vi har selvfølgelig en strategi på sociale medier, det er klart.

Og inkluderer den at være til stede i kommentarsporene på mediernes sociale medier?

- Nej. Men jeg er glad for, at vi er på Facebook. Jeg hørte en, der sagde, at det var for dårligt, at os politikere brugte for meget tid på sociale medier. Der siger man jo, at det er forkert, at vi som folkevalgte bruger tid på at blande os i den offentlige samtale med folk derude.

Smider en kommentar og forsvinder igen

Hvor meget Lars Boje Matthiesen så egentlig blander sig i den offentlige samtale, vil analytiker og partner ved Analyse & Tal Sarah Steinitz dog gerne sætte spørgsmålstegn ved efter at have lavet analysen.

- Det er relativt sjældent, at vi ser Nye Borgerlige-folkene gå i debat med folk på artiklerne. De går ofte ind og skriver deres kommentar, og så forsvinder de igen. Der ikke så meget ”nu skal vi debattere med folket bagefter”-stemning, siger hun.

Til det lyder det fra Lars Boje Mathiesen.

- Jeg blander mig nogle gange i debatten, men jeg har ni ordførerskaber, så der er også begrænsninger for, hvad jeg har af tid. Jeg får også mellem 200-300 personlige beskeder fra folk, der har set mine kommentarer, og der prioriterer jeg at svare dem fremfor at debattere i kommentarsporet.

Sammen med Nye Borgerlige står politikere fra Venstre for over halvdelen af kommentarerne på mediernes facebooksopslag i perioden fra 2017-2021. En af dem er indfødsretsordfører Morten Dahlin, der indtager femtepladsen blandt de politikere, der har kommenteret mest.

Han afviser også, at der ligger en forkromet plan bag hans ageren på Facebook.

- Jeg har ingen strategi, men jeg anerkender, at det er en effektiv måde at komme ud med mit budskab på, siger Morten Dahlin.

Har I i Venstre fået en anbefaling om, at det er en rigtig smart måde at gøre det her på?

- Nej, det er ikke noget, der er en stor strategi bag. Men jeg regner da med, at vi lader os inspirere af vores kolleger.

Enhedslistens Rosa Lund frygter, at man kommer til at stjæle den offentlige debat fra de facebookbrugere, der ikke har en stor politikerside at kommentere fra?

- Nej, det mener jeg bestemt ikke. Jeg giver bare min mening til kende, og det har jeg tænkt mig at blive ved med, afslutter Morten Dahlin.

Ekspert: Medierne kunne stoppe det med et enkelt tryk

Benjamin Rud Elberth er ekspert i digital, politisk kommunikation og rådgiver selv flere politiske partier i adfærd på sociale medier. Han peger på, at de danske medier på en simpel måde kan stoppe de mekanismer, der gør, at man det sidste år har set politikernes kommentarer her, der og alle vegne.

- De fleste kommentarfelter er indstillet til at lægge det, der er "mest relevante", som topkommentar. Og det, der ifølge Facebook er mest relevant, er det, der med det samme går ind og trækker en masse reaktioner og kommentarer. Kommentarer vurderes også mere relevante, hvis de kommer fra ”autoriserede” profiler med et blåt flueben.

I øverste, højre hjørne ses den funktion som Benjamin Elberth omtaler. Man kan som bruger selv ændre den, men en offentlig Facebookside kan og vælge "Nyeste" som grundindstilling for brugerne.

- Men faktisk er det ikke sværere, end at medierne bare skal gå ind og vælge, at deres facebookside skal vise "nyeste kommentarer" fremfor "relevante kommentarer". Så vil det simpelthen bare være den sidste, der har afgivet en kommentar, der ligger i toppen.

Og hvorfor gør de ikke?

- Fordi deres trafik lever af konflikten i deres kommentarfelt. De lever af, at deres opslag når ud til flere, og de vil gerne have en til at blive længere i kommentarfeltet, fordi Facebook måler det, der hedder ”dwellingtime”. Og man bliver længere, når man ser en politiker, der deler vandene.

Har politikerne luret det her?

- Rigtig mange politikere på Christiansborg forstår i hvert fald, at vi lever i en algoritmeverden, hvor det gælder om at få folk til at trykke på vred, haha, omsorg eller ked af det-emojien.

EL og S er næsten fraværende på listen

Mens rigtig mange af de danske partier er gået i kødet på kommentarsporene, så skal man kigge langt efter en socialdemokrat eller politiker fra Enhedslisten i kommentarsporene.

Hos Socialdemokratiet lyder der "ingen kommentarer" til spørgsmålet om, hvorvidt de har briefet deres folketingspolitikere om ikke at bruge strategien. Hos Enhedslisten er meldingen fra pressechef Mads Tanghøje, at:

- Det lader Enhedslisten være op til den enkelte.

Han suppleres af demokratiordfører Rosa Lund.

- Det skal stå folk frit for, men jeg vil dog sige til mine politikerkolleger, at man skal passe på med ikke at stjæle den offentlige debat fra de mennesker, der bruger Facebook uden en stor, verificeret offentlig profil.

Hun er dog at finde i andre kommentarspor.

- Jeg er ikke selv for fin til at gå ind på for eksempel Pernille Vermunds opslag og smide en kommentar der.

Her kommenterer politikerne mest.

FacebookTwitter