Du kan blive tvunget til at åbne ekstra digital postkasse: ’Grotesk og tåbeligt’

Det kan kræve to logins at tjekke offentlig og privat post i fremtiden.

Digital post fra det offentlige er i udbud, og det kan ende med, at borgere fremover skal have to adskilte digitale postkasser. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Et nyt udbud kan tvinge danskerne til at have to digitale postkasser – én til post fra det offentlige og én til post fra private aktører.

I dag understøtter e-Boks begge slags post, men nu har konkurrenten Netcompany budt ind på opgaven, skriver Ritzau.

Hvis selskabet vinder, vil breve fra hospitalet ende i Netcompany-platformen, mens banken fortsat sender opgørelser til din e-Boks.

Blandt andre Ældre Sagen er bekymrede for, om et system med to postkasser skaber for meget forvirring for borgerne, som risikerer at overse vigtige beskeder.

- Det er sådan set myndighedernes og politikernes problem, så hvorfor tørre problemet af på borgerne ved at gøre det forvirrende med to forskellige postkasser, spørger Michael Teit, der er vicedirektør i Ældre Sagen.

Scenariet mødte også skarp kritik fra flere af de borgere, som DR Nyheder talte med i dag:

Styrelse er begrænset af reglerne

Digitaliseringsstyrelsen står for udbuddet med it-leverandørerne på det offentliges vegne, og vicedirektør Adam Lebeck håber, at en eventuelt ny leverandør vil kunne vise begge slags post:

- Men vi kan ikke garantere det. Det kan man ikke med udbudsreglerne, fortæller han.

Adam Lebeck forstår bekymringen, men vil opfordre en eventuelt ny udbyder til at inddrage såkaldte visningsklienter, så posten stadig kan aflæses i samme postkasse.

- Vi kan ikke garantere det, for private virksomheder vurderer selv, om det er relevant for deres forretning at vise posten i de sammenhænge, siger han.

Politikere: Udbuddet må laves om

På Christiansborg undrer de to største partier sig også over udbuddets sammensætning.

- Det er jo helt grotesk i et land, hvor vi gerne vil fremme den digitale udvikling. Det kommer fuldstændig bag på mig, at det udbud, der kører i øjeblikket, har været designet så tåbeligt, siger Socialdemokratiets finansordfører, Benny Engelbrecht.

Situationen undrer også Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen:

- Når vi går over til digital post, skal det være så brugervenligt som muligt. Vi bliver nødt til at finde en teknisk løsning eller lave udbudsreglerne om.

Han understreger dog, at man ønsker konkurrence og at undgå monopol på området.

Den norske model

Problemet er blevet løst i et af vores nabolande, påpeger Benny Engelbrecht:

- I Norge har man designet sit udbud sådan, at uanset hvem der er leverandør, kan man samle sin post i én digital postkasse. Det skal også være målsætningen herhjemme, mener han.

Men ifølge Adam Lebeck ligner den norske løsning den, man lægger op til herhjemme.

- I Norge har den enkelte borger ofte to private postkasser, hvor man ser post fra nogle virksomheder det ene sted, og post fra andre det andet sted, siger han.

Både Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet vil nu drøfte problematikken med ministeren for offentlig innovation, Sophie Løhde (V).

Sidste år blev der ifølge Adam Lebeck sendt 141 millioner digitale postmeddelelser fra det offentlige til over 91 procent af danskerne.

Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at den nye digitale postløsning forventes at træde i kraft for borgerne i marts 2021.

Facebook
Twitter