Der findes en lang række varemærker, som samtidig er godkendte fornavne.
Du må for eksempel godt give barnet navn efter mælkeproducenten Arla, kosmetikkæden Matas eller byggemarkedet Silvan.
Det skriver Søndagsavisen, der har gennemgået data om tilladte navne fra Danmarks Statistik.
Og antallet af firmanavne, som nu bæres af helt almindelige borgere, er overvældende. Vi har nu samfundsborgere med navne som Acer, Armani, Bentley, Cimber, Diba, Kenzo, Linux, Nimbus, Noma, Rolex og Seat, viser Søndagsavisens gennemgang.
Coca-Cola går dog ikke
Man må ikke tage navn efter et beskyttet varenavn og for eksempel kalde sin datter 'Coca-Cola' - medmindre der er en tradition for navnet et sted i verden.
Men i 2006 fik vi en ny navnelov i Danmark, der gjorde det meget lettere at få godkendt et fornavn. Hver måned godkendes omkring 200 nye fornavne, og der findes ifølge tal fra Familiestyrelsen lige nu 26.793 godkendte fornavne.
Bare et navn
De fleste nye navne skyldes, at forældre vil navngive barnet efter udenlandsk skik.
Ifølge navneforsker Birgit Eggert fra Københavns Universitet ved forældrene dog sjældent, hvor idéen til navnet stammer fra.
- Det er bare et navn, de har hørt, og som har sat sig fast. Barnet er altså ikke nødvendigvis bevidst opkaldt efter nogen eller noget. Det er bare et navn, der fænger, siger hun.