Dybe frustrationer over 'fuldstændig håbløst' vaccinesystem vokser: 'Svigermor var helt nedbrudt og græd og græd'

Giv de ældre en tid, i stedet for at de skal booke selv, foreslår Ældre Sagen.

Det nuværende bookingsystem kræver, at man logger ind med sit NemID, og at man derefter jævnligt tjekker og springer til, som var det bestilling af koncertbilletter. Det har de færreste borgere over 85 år prøvet før, lyder kritikken. (© Grafik: Søren Winther Nørbæk)

Casper Martens' svigermor arbejdede i mange år som sygeplejerske og er normalt fattet og stærk.

Så selvom hun er kommet op i årene, burde et møde med bookingsystemet på vaccine.dk ikke volde det store bevær. Her skulle hun finde en tid til sin mand på 85 år.

Men det endte helt galt, fortæller Casper Martens, der måtte træde til og hjælpe.

- Hun var færdig, kan jeg godt sige dig. Hun var helt nedbrudt, og hun græd og græd. Så sidder der godt nok nogle derude, som er meget værre stillet, når det handler om NemID og booking på nettet, fortæller den 47-årige mand, der er selvstændig og bor i Aalborg.

Casper Martens frygter, at det enorme besvær for de ældre med at booke en tid kan få den fatale konsekvens, at borgere ikke bliver vaccineret.

Casper Martens.

Kritikken af det nuværende vaccinessystem og håndteringen af de sårbare og ældste borgere skærpes nu fra flere sider. Både Ældre Sagen og flere lægeforeninger kræver en helt anden tilgang til de grupper, der venter på at få det vigtige stik.

Ifølge vicedirektør i Ældre Sagen Michael Teit Nielsen har kaos hersket for længe, og det er nu tid til, at rollerne byttes rundt.

- Myndighederne skal påtage sig at uddele de ledige tider, der er. De skal kontakte borgerne og sige, hvornår de kan blive vaccineret, siger han.

Udløser stress

Det nuværende bookingsystem kræver, at man logger ind med sit NemID - og at man derefter jævnligt tjekker og springer til, som var det bestilling af koncertbilletter. Det har de færreste borgere over 85 år prøvet før, lyder kritikken.

Det frustrerer også mange, at dage uden ledige tider ikke er blokeret, som når man for eksempel booker en færgetur. Derfor ender mange borgere med at trykke sig ind på 30, 40 eller måske 50 forskellige dage uden gevinst.

- De ældre bliver frustrerede, trætte og opgivende, fordi det ikke er muligt at få en tid. Man er jo blevet opfordret til som god samfundsborger at sørge for at blive vaccineret for sin egen skyld og for samfundets skyld. Og så kan man ikke komme til, siger Michael Teit Nielsen.

Vaccinationen med Moderna-vaccinen til borgere over 85 er i gang i Brønderslevhallen i Nordjylland. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Han mener reelt, at de ældre er blevet pålagt en opgave, som de ganske enkelt ikke har mulighed for at løse.

- Hvis noget udløser stress, er det lige præcis det, siger Michael Teit Nielsen fra Ældre Sagen, der har sendt et åbent brev til sundhedsministeren og social- og ældreministeren.

Mandag udsendte Sundhedsstyrelsen en opdateret vaccinationsplan, hvor det fremgår, at flere af de ældre må vente yderligere en uge på det første stik. Ifølge planen vil alle over 85 år nu være færdigvaccineret den 21. marts, hvor det før var 14. marts.

Samlet set er der ifølge den nye vaccinationsplan 340.000 færre af de dyrebare vaccinedoser til rådighed i hele april, end man tidligere havde regnet med.

Fra maj og frem tyder tallene til gengæld på flere vaccineleverancer end hidtil forventet.

Læger: Giver en kafkask følelse

Uanset hvad er der ifølge Overlægeforeningen brug for at få kigget på bookingsystemet hurtigst muligt.

- Det burde ikke være så svært at lave et bookingsystem, der virker. Man har valgt en meget, meget primitiv udgave. Det virker helt uforståeligt. Det giver en kafkask følelse af, at ligegyldigt hvad du gør, så er der ingen tid. Jeg frygter, at nogle giver op og slet ikke bliver vaccineret, siger formand Lisbeth Lintz.

- Selv hvis man er frisk og rørig, så betyder det nuværende system, at man er i fare for at opgive undervejs. For man skal ind på hver eneste tid for at se, om den er ledig. Der er ingen funktion, der viser, hvilke tider der er ledige. Tiden kan også forsvinde lige foran næsen på dig, mens man er på den, siger hun.

Hos de praktiserende læger undrer man sig også dybt over, hvordan det foregår i øjeblikket. PLO-direktør Jonatan Schloss mener, at det vil give langt mere mening at lade de sårbare ældre blive vaccineret hos deres egen læge.

- Bookingsystemet og store vaccinationssteder fungerer rigtig fint, når vi når til de store grupper af danskere, som er raske og unge. Men de ældre over 75 og dem, der er syge, bør vaccineres hos deres egen læge.

- På traditionel vis, og som Ældre Sagen foreslår, bør de ældre ringes op og få en tid. De ældre kan godt finde ud af at transportere sig ned til deres egen læge. Det er de vant til, siger Jonatan Schloss.

Frygter for flere grupper

Om kort tid bliver det Casper Martens' egne forældres tur til at booke en tid til vaccination på nettet, men han frygter, at det bliver lige så svært for dem som for dem over 85.

- Mine egne forældre er midt i 70'erne, og det bliver det samme problem med dem, så det er ikke kun de allerældste, der får problemer, hvis man ikke får opdateret systemet, siger han.

Det har ikke været muligt at få et interview med sundhedsminister Magnus Heunicke (S), men i et skriftligt svar meddeler han, at ministeriet er opmærksom på problemerne.

- Sundhedsministeriet samarbejder sammen med den systemansvarlige for vaccinationsbookingsystemet, Region Nordjylland, om mulige løsninger.

- Ministeriet arbejder på i den nærmeste fremtid at kunne give bedre information på vacciner.dk, så ældre og deres pårørende får lettere ved at finde ud af, hvilke vaccinationssteder der først har ledige tider, og hvornår der kommer flere ledige tider i nærheden af, hvor de bor, skriver Magnus Heunicke.

Danske Regioner er også ansvarlige for vaccinesystemet, og herfra lyder det, at de "opretter vaccinationstider svarende til størrelsen på de leverancer, der er sikkerhed for".

- Det er imidlertid Statens Serum Institut, der inviterer borgerne til vaccination – og de har inviteret væsentligt flere, end der er vacciner til. Det betyder, at der kan gå lidt tid, før der er en ledig vaccinationstid, og det kan naturligvis være frustrerende og svært at forstå for de borgere, der har fået en invitation og oplever problemer med at få en tid, skriver Danske Regioner.

- Det ligger os meget på sinde, at alle – unge som ældre – let og enkelt skal kunne betjene vacciner.dk, og i samarbejde med Sundhedsministeriet arbejder vi på højtryk for at forbedre brugervenligheden på hjemmesiden. Blandt andet forventer vi, at det snart bliver muligt for borgerne at få vist, hvor og hvornår den næste ledige tid er, så man ikke behøver at klikke sig ind på den enkelte dag for at se de ledige tider.

Du kan høre meget mere om vaccinerne i DRs nye podcast 'Stikket dybere':

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter