Dyrere EU-kvoter kan få Danmark i mål med klimaplan

EUs kvotepris på CO2 vil afgøre, hvor dyrt det bliver at gennemføre Danmarks ny klimaplan, viser beregninger.

Hvis det lykkedes at skabe dyrere klimakvoter i EU, bliver det lettere for Danmark at opfylde klimaplanen for 2020. (© colourbox)

Det bliver betydeligt billigere for Danmark at nå målet om at skære 40 procent af CO2-udledningen i 2020 - set i forhold til 1990 - hvis det lykkes at holde en høj kvotepris i EU på udledning af drivhusgas.

Det viser beregninger, regeringen har fået foretaget til den klimaplan, som klima- og energiminister Martin Lidegaard fremlægger onsdag.

Hvis prisen for at belaste klimaet med et ton CO2 styrtdykker og nærmer sig nul, er der 4,2 millioner ton CO2 for meget i Danmarks klimaregnskab i 2020.

Højere kvotepriser hjælper Danmark

Hvis prisen derimod er 144 kroner pr. ton - og dermed i nærheden af den oprindelige forventning - skal vi kun reducere 2,8 millioner ton mere end allerede planlagt. Det oplyser Socialdemokraternes klima- og energiordfører, Pernille Rosenkrantz-Theil.

- Vi kan komme virkelig langt med vores klimamålsætning gennem EU-politikken. Den bliver helt afgørende for, hvor store reduktioner vi skal levere, og prisen på dem. Derfor er det vigtigt, vi fastholder linjen fra EU-formandskabet, siger hun til Ritzau.

CO2-kvoteprisen har i lang tid været meget lavere end forudset - omkring 30 kroner - og det hæmmer investeringerne i ren energi.

Hedegaard holder på kvoterne

Derfor har EU-Parlamentet godkendt klimakommissær Connie Hedegaards forslag om midlertidigt at indefryse 900 millioner CO2-kvoter for at få prisen i vejret - kaldet backloading.

Idéen med EUs kvotepris på drivhusgas er, at markedskræfterne skal understøtte den grønne omstilling. Jo dyrere en CO2-kvote er, jo mere attraktivt er det at spare på energien og investere i grøn omstilling.

Lande har været for gavmilde med CO2-kvoter

Mange lande har imidlertid været for gavmilde med CO2-kvoter til deres egne kraftværker og energitunge industrier, og derfor er kvoterne blevet langt billigere, end det var tanken med systemet.

- Den gode nyhed er, at beregningerne viser, at EU-politikken virker, når man træffer de rigtige beslutninger. Det så vi også med kravene til personbilers CO2-udledning. Vi kan flytte både Danmark og EU på én gang, siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

/ritzau/

Facebook
Twitter