Efter debatten om misbrug af børns data: Flere børn tier om, hvordan de har det

Forældre kritiserede, at trivselsmåling i folkeskolen var usympatisk og ulovlig. Nu dropper flere børn undersøgelsen.

(Foto: (Grafik) Signe Heiredal)

Det er meningen, at folkeskolens store måling af trivsel skal bruges, så skolen bliver et bedre sted at være.

Men Jesper Lund Stocholms datter, der går i indskolingen, fik hjemmefra at vide, at hun skulle nægte at svare på undersøgelsen. Jesper Lund Stocholm arbejder og blogger om it-politik og software, og han var ikke tryg ved undersøgelsen.

Også andre forældre har protesteret, og ved den seneste trivelsmåling for skoleåret 2017/2018 manglede der 216.913 svar fra alle eleverne på de forskellige spørgsmål i trivselsmåligen. Det svarer til, at ét ud af 50 spørgsmål ikke bliver besvaret. Selvom svarprocenten stadig er høj, er der markant færre svar end tidligere år.

Jesper Lund Stocholms sagde nej til undersøgelsen, fordi han er bekymret for, hvordan oplysninger om datterens trivsel vil blive brugt.

- Det lugter af, at staten vil score, hvordan børn og forældre klarer sig. Det er dybt usympatisk, siger Jesper Lund Stocholm, der arbejder med informationsteknologi og er bekymret for overvågning - også selvom formålet er at spotte udsatte børn.

Han har tillid til, at lærere finder mistrivsel i stedet for, at alle børn skal svare på spørgsmål, der gemmes og registreres.

Hov: Trivselsmåling var ikke anonym

I flere år fik forældre at vide, at børnene svarede anonymt på, hvordan de trivedes i skolen. Det skabte både debat og vrede, da det for et år siden kom frem, at skoler gemte data med børnenes cpr-numre. På den måde kunne myndigheder i princippet spotte sårbare elever, når børnene fortalte, hvordan de havde det.

Nogle forældre blev så vrede over overvågning, at de meldte Undervisningsministeriet til politiet for at krænke børns rettigheder.

Ved den seneste trivselsmåling var der færre svar end tidligere. Et ud af 50 spørgsmål blev i gennemsnit ikke besvaret. På 38 folkeskoler manglede dog så mange besvarelser, at det svarede til, at én elev per klasse holdt sin mund.

Ingen ved med sikkerhed, hvorfor børn undlader at fortælle om deres trivsel, men debatten om misbrug af data kan spille en rolle, mener forældreorganisationen Skole & Forældre.

- Der har været klare udfordringer med den nationale trivselsmåling i folkeskolen, og nogle kommuner har misbrugt oplysninger til sagsbehandling, siger landsformand Rasmus Edelberg, der mener trivselsmålinger er et gode, så længe data bliver indsamlet ordentligt.

Forældre er mere skeptiske

I august måned valgte Undervisningsministeriet at udskyde målingen af trivslen i folkeskolen, og undervisningsminister Merete Riisager begrundede, at der var behov for at tænke sig godt om.

Dalby Skole ved Kolding er ét af de steder, hvor mange elever ikke har svaret på undersøgelsen. Men det skyldes nok, at eleverne er trætte af spørgeskemaer og ikke protester fra forældrene, mener den pædagogfaglige leder, Lean Jensen.

Danmarks Lærerforening oplever dog, at forældre er mere kritiske overfor, hvordan undersøgelser kan blive brugt.

- Forældre stiller spørgsmål og vil være helt sikre på, hvad de lægger børn til, siger Jeanette Søberg, formand for lærerforeningens undervisningsudvalg.

Hun begræder dog ikke, at der er lidt færre svar end tidligere.

- Læreren kender deres elever, og en måling om trivsel gør hverken fra eller til. Det der betyder noget er, hvordan skolen handler, så børnene trives, siger hun.

Top 5. Her er spørgsmålene flest elever ikke svarer på

  • 8,8 procent svarer ikke på: Hvad synes dine lærere om dine fremskridt i skolen?

  • 3,3 procent svarer ikke på: Jeg gør gode faglige fremskridt i skolen.

  • 3,2 procent svarer ikke på: Har du selv mobbet nogen i skolen i dette skoleår?

  • 3, 1 procent svarer ikke på: Andre elever accepterer mig, som jeg er.

  • 3 procent svarer ikke på: Er du blevet mobbet i dette skoleår?

  • Kilde: DR analyse af data fra Uddannelsesstatistik.dk

Facebook
Twitter