Efter dødsulykke: DB Cargo suspenderer stationsbetjent

Det tyske godsselskab mener ifølge Berlingske, at en stationsbetjent har overstreget vigtige oplysninger.

Otte mennesker døde i togulykken på Storebæltbroen. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

De godsvogne, der den 2. januar stødte sammen med et IC4-tog på Storebælt, blev klargjort af medarbejdere fra det tyske godsselskab DB Cargo.

Nu har virksomheden ifølge Berlingske med omgående virkning suspenderet en af de stationsbetjente, der havde ansvar for sikkerheden på godstoget, som var involveret i ulykken den 2. januar.

Otte mennesker døde og yderligere 16 blev såret, da en trailer faldt af godstoget i stormvejret på Storebæltsbroen og ramlede ind i det modkørende passagertog.

Ifølge Berlingske mener DB Cargo, at stationsbetjenten - i strid med reglerne - har overstreget nogle afgørende oplysninger på en såkaldt »vognliste« vedrørende det godstog, der var involveret i ulykken.

Vognlisten er en oversigt over vogne og gods, og det er her, at der ifølge DB Cargo er sket uregelmæssigheder så alvorlige, at medarbejderen nu er blevet suspenderet og skal indkaldes til en tjenstlig høring.

Næstformand i Dansk Jernbaneforbund Preben S. Pedersen kalder det over for Berlingske urimeligt, hvis suspenderingen er sket, "inden man ved, hvad der er op og ned i sagen".

DB Cargo: Ingen indflydelse på ulykken

Kommunikationsdirektør Jan Wildau fra DB Cargo fastslår, at firmaet på nuværende tidspunkt ikke vil gå i detaljer med sagen.

- Men jeg vil gerne slå fast, at der ikke er noget i baggrunden for denne personalesag, der kan have haft indflydelse på ulykken.

- Jeg vil også gerne slå fast, at vi fortsætter vores dedikerede samarbejde med myndighederrne for at komme til bunds i, hvad der forårsagede ulykken på Storebæltsbroen, så vi sammen kan skabe en endnu sikrere jernbane i fremtiden.

Risiko for uforsvarlig fastlåsning

En undersøgelse lavet af Havarikommissionen efter ulykken har vist, at der kan være en risiko for, at sættevognene ikke låses forsvarligt fast til lommevognen, altså godstogsvognen.

Tidligere på ugen forbød transportmyndighederne med øjeblikkelig virkning brug af en sættevogn på lommevogn.

Men i tidligere i dag gav Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen transportvirksomheden Hector Rail AB tilladelse til at genoptage brugen af de pågældende vogne.

DR skrev tidligere, at der var tale om en togbetjent. Det var ikke korrekt, det er en stationsbetjent, som er blevet suspenderet af DB Cargo.

Artiklen er opdateret 20.45 med citater fra DB Cargos kommunikationsdirektør Jan Wildau.

Facebook
Twitter