Efter hård kritik: Forsvarsministeriet ændrer placeringen af F35-kampfly

Anlægsprocessen bliver forsinket i seks til 12 måneder - og projektet bliver en kvart milliard dyrere.

Det er forventningen, at de første F35-kampfly vil ankomme til flyvestationen i 2023 (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

I Uldal nær Vojens kan en række borgere nu drage et lettelsens suk.

På flyvestationen i Skrydstrup skal de nye F35-kampfly nemlig stå i fremtiden, og det har skabt vrede blandt flere borgere. For kampflyene vil bryde støjgrænserne, og flere vil blive eksproprieret fra deres hjem.

Men nu har Forsvarsministeriet lyttet til de bekymrede borgere, og på et borgermøde her til aften vil de meddele, at de vil rykke F35-komplekset fra flyvestationens nordvestlige hjørne til det sydvestlige hjørne på flyvestationen.

Det betyder blandt andet, at der ikke længere er nogle borgere, der må forlade deres hjem på grund af byggeriet.

Der vil heller ikke i samme grad være brug for at tage støjværnet på for borgere i området, når de går ud om aftenen. De vejledende støjgrænser vil stadig blive overskredet, men ikke i samme høje grad som ved den oprindelige placering.

Herunder kan du se den nye placering:

De nye F35-kampfly bliver rykket længere væk fra Skrydstrup by. (© (c) DR)

Skal bygge nyt

I og med at ministeriet ændrer placeringen vil de også være tvunget til at bygge nyt. Det vil medføre en samlet merudgift på 260 millioner kroner.

Ligeledes vil det betyde, at processen med at klargøre til F35-flyene vil blive forsinket i seks til 12 måneder.

Derfor er det forventningen, at de første kampfly først vil ankomme til flyvestationen i 2023

- Når vi i første omgang valgte at placere komplekset et andet sted, var det med den samlede pris for øje. Med den nye beslutning bliver det en dyrere, men også bedre løsning for såvel Forsvaret som beboerne i området. Jeg vil gerne beklage, at naboerne til Flyvestation Skrydstrup ikke har følt sig godt nok orienteret om støjgenerne for vores nuværende og fremtidige kampfly, siger forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen i en pressemeddelelse, hvor han også anerkender, at borgerne ikke har følt sig tilstrækkeligt informeret om processen.

I fremtiden vil flyvestationen derfor afholde nabomøder med de berørte borgere.

Forsvarsministeriet arbejder også på at arrangere en demonstrationsflyvning med et F-35-fly, så beboerne i området ved selvsyn kan se og høre flyet i aktion.

F35 har været 20 år undervejs

  • 1997: Danmark går med i industrisamarbejdet omkring udviklingen af F-35-jagerne.

  • 2005: Forsvarets Materieltjeneste beder flyproducenter om informationer til en konkurrence om at blive Danmarks nye kampfly.

  • 2007: Et særligt projektkontor - Projekt Nyt Kampfly - oprettes. Det skal lave en analyse, der skal danne grundlag for politikernes valg af nyt kampfly.

  • 2008: Finanskrisen indtræder.

  • 2009: Daværende forsvarsminister Søren Gade (V) udskyder i to omgange beslutningen om typevalget til starten af 2010.

  • 2010: Ny forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V) lægger beslutningen på is.

  • Marts 2013: Kampflykonkurrencen genstartes.

  • Foråret 2015: Projekt Nyt Kampflys rapport med beslutningsgrundlaget for typevalget er færdig, men låses inde, mens skiftende forsvarsministre fortsætter med at udskyde den politiske del af processen.

  • Maj 2016: Regeringen peger på F-35 som sit bud på Danmarks nye kampfly og anbefaler indkøb af 27.

  • 9. juni 2016: Flertal beslutter at købe 27 F-35-fly.

  • 14. december 2017: Finansudvalget tiltræder et aktstykke fra Forsvarsministeriet og godkender dermed i første omgang 16,37 milliarder kroner til indkøb af flyene.

  • 1. marts 2018: Forsvarsministeriet meddeler, at man af hensyn til naboerne flytter det kompleks, der skal huse kampflyene. Det vil forsinke flyet, så det første F-35-fly først kan ventes at lande i Danmark i 2023 - 26 år efter arbejdet med at finde F-16-flyets afløser blev indledt.

  • Kilde: Ritzau