Efter sommer med ulykker på el-løbehjul: Overlæger foreslår obligatorisk cykelhjelm

Lovpligtig cykelhjelm eller regulering af hastighed kan mindske antallet af ulykker på el-løbehjul, siger overlæger.

Ulykker på el-løbehjul får flere overlæger til at foreslå, at man skal have hjelm på, hvis man vil køre sig en tur på dem. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Hjernerystelser. Hul i hovedet. Brækkede arme.

Det er nogle af de skader, som de seneste måneder har sendt brugere af el-løbehjul på skadestuen. Det får flere overlæger til at foreslå at gøre cykelhjelme obligatorisk, hvis man vil køre sig en tur på et el-løbehjul.

På akutmodtagelsen på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital har de fra starten af juli til slutningen af september registreret 50 patienter, der er kommet til skade på el-løbehjul.

- Jeg synes, det er forholdsvis mange, der er kommet ind på tre måneder, siger Søren W. Rasmussen, der er ledende overlæge på akutmodtagelsen på Frederiksberg og Bispebjerg Hospital.

Lidt mere end 40 procent af patienterne har fået en hovedskade af ulykken, som kan være alvorligt, siger han

- De er faldet og har enten fået en bule eller en flænge i hovedet. En stor del af de 40 procent har vist tegn på hjernerystelse, altså at de har været kortvarige bevidstløse, har haft hovedpine eller været svimle bagefter.

På akutmodtagelsen på Odense Universitetshospital har de også registreret el-løbehjulsulykker siden juli. Indtil videre har de registreret 28 patienter, der er kommet til skade i forbindelse med et el-løbehjul. Tre af dem er blevet påkørt af et el-løbehjul. Ifølge hospitalets analyse er der større risiko for, at man kommer til skade på et el-løbehjul end på en cykel.

- For det første har de nogle meget smalle styr, der gør, at løbehjulene ikke er lige så stabile som for eksempel en cykel. De har også meget små hjul, der er følsomme over for huller i underlaget.

- Og så er der altså meget få, der bruger hjelm, siger Niels Dieter Röck, der er overlæge i Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital.

Obligatorisk cykelhjelm kunne øge sikkerheden

I dag mødes transportminister Benny Engelbrecht (S) med en række kommuner, der skal dele deres erfaringer med el-løbehjulene, forud for at den nuværende forsøgsordning skal evalueres i begyndelsen af det nye år.

Overlæge Niels Dieter Röck har et forslag til, hvad man kunne gøre for at mindske risikoen ved brug af el-løbehjul. Han anbefaler, at man gør det lovpligtigt at bruge cykelhjelm.

- For os handler det om at reducere antallet af personskader og alvorligheden af de skader, der er.

- Det følger fuldstændig de principper, som vi også kender fra cykler og fra alt muligt andet: hvis man skal beskytte sig godt, så er en cykelhjelm altså en rigtig god ting. Den beskytter ikke kun mod kranieskader, men også mod ansigtsskader, siger han.

Han foreslår, at man for eksempel automatisk også lejer en cykelhjelm, når man lejer et el-løbehjul rundt omkring i de danske byer.

- Med de hastigheder, som løbehjulene har, så minder de altså mere om knallerter, end de minder om cykler. Og på en knallert skal man jo have hjelm på, siger Niels Dieter Röck.

Den model er ledende overlæge på akutmodtagelsen på Frederiksberg og Bispebjerg Hospital Søren W. Rasmussen enig i:

- En cykelhjelm er jo en rigtig, rigtig god idé i denne her sammenhæng, siger han og henviser til, at man også kan øge sikkerheden ved at indstille løbehjulene, så de kan køre langsommere på særligt udvalgte strækninger.

I Aarhus er de løbehjul, som man kan leje, for eksempel programmeret til maksimalt at kunne gøre 2 kilometer i timen på gågader.

Fra 1. juli er man begyndt at registrere alle, der kommer til skade i forbindelse med kørsel på et el-løbehjul i landspatientsregistreret, men det er endnu for tidligt at sige, hvor mange ulykker der har været i perioden i hele landet.