Efter Storebælts-ulykke: Øjeblikkeligt forbud mod sættevogne på 'lommevogne'

Forbuddet gælder hele det danske jernbanenet, oplyser styrelsen.

Ulykken skete tidligt onsdag morgen. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Efter togulykken på Storebælt i sidste uge, der kostede otte personer livet, blev det lørdag meldt ud, at der er fundet en potentiel sikkerhedsbrist ved de såkaldte 'lommevogne' ved transport af sættevogne.

Den potentielle sikkerhedsbrist betyder nu, at Trafikstyrelsen i dag har forbudt al transport på det danske jernbanenet med sættevogne læsset på ’lommevogne’.

Det oplyser Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen over for DR Nyheder.

- Forbuddet gælder for alle typer af ’lommevogne’ uanset type af skammel/saddel ved læsning af alle typer af sættevogne. Alle relevante jernbanevirksomheder har d.d. fået direkte besked, lyder det fra styrelsen i en pressemeddelelse.

Forbuddet kommer, efter at styrelsen i mandags overværede en test forestået af Havarikommissionen.

Her blev det observeret, at der kan være risiko for, at sættevognen ikke låses sikkert fast til skammel/saddel ved læsning på godsvogne af typen ’lommevogne’.

Det var netop en sættevogn, som faldt af et godstog, da det tidligt onsdag morgen kørte over Storebælt.

Et lyntog kolliderede efterfølgende med sættevognen. Det førte til den værste togulykke i Danmark de seneste 30 år, hvor otte personer mistede livet, mens yderligere 16 personer kom til skade.

(© DR Nyheder)
(© DR Nyheder)

Også nye regler for vind

I pressemeddelelsen fra styrelsen meddeler de også, at der er ændrede retningslinjer for godstransport på Storebæltsbroen oven på ulykken.

De nye vilkår er følgende:

- Ved stiv kuling (15 m/sek) og tværvind skal hastigheden for godstransport med vindfølsomme køretøjer nedsættes til 80 kilometer i timen, skriver styrelsen, hvor det videre lyder.

- Ved stormende kuling (20 m/sek) og tværvind forbydes godstransport med vindfølsomme køretøjer. Ved storm (25 m/sek) forbydes alt godstransport.

Dette er også relevant i forhold til sagen. Det blæste nemlig 20,9 meter per sekund, da godstoget kørte over Storebælt onsdag morgen. Det skulle dog have blæst 21 meter per sekund, for at godstoget skulle have været forpligtet til at sætte farten ned til 80 kilometer i timen.

Hvis de nye regler havde været gældende i sidste uge, havde det ikke været tilladt for et vindfølsomt tog at passere broen.

Herunder kan du se, hvordan man påfører en lastbiltrailer på en lommevogn.