Efter togulykken på Storebælt: Trafikstyrelsen advarer mod særlige godsvogne

Jernbanens sikkerhedsmyndighed udsender advarsel om 'lommevogne' ved transport af lastbiltrailere.

Det var en lastbiltrailer fra dette godstog, som mistænkes at have forårsaget togulykken i onsdags. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Efter togulykken onsdag, der kostede otte personer livet, udsender Trafikstyrelsen nu en advarsel i forbindelse med anvendelsen af vogntypen lommevogne ved transport af lastbiltrailere, også kendt som sættevogne.

Styrelsen opfordrer til godsoperatører til at udføre ekstra kontrol ved sikring af låsemekanismen, når sættevogne monteres på godsvogne.

- Denne advarsel udstedes på baggrund af en orientering fra Havarikommissionen dags dato. Henvendelsen bygger på, at der er identificeret en mulig risiko for, at sættevognen ikke låses fast til skammel/saddel i forbindelse med transport, lyder det i en advarsel til hele det danske jernbanenet.

Advarslen kommer, efter at en trailer fra en lastbil løsrev sig fra et godstog og ramte et lyntog, der var på vej over Storebælt i retning mod Sjælland onsdag morgen.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skriver på sin hjemmeside, at der endnu ikke er dokumentation for, at risikoen er begrænset til en bestemt type lommevogne. Derfor gælder advarslen alle lommevogne.

- Styrelsen går nu i gang med nærmere at afklare, om denne risiko begrænses til bestemte typer af godsvogne eller bestemte typer af skamler/sadler, lyder det på styrelsens hjemmeside.

I et skriftligt svar til DR Nyheder siger kontorchef Claus René Pedersson:

- Havarikommissionen oplyste i lørdags Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om, at der kunne være risici forbundet med skammel/saddel. På baggrund heraf fandt styrelsen, at der var grundlag for at iværksætte et sikkerhedsmæssigt tiltag i form af en generel advarsel mod brug af vogntype ’lommevogne’, siger han og fortsætter:

- Advarslen blev sendt direkte til de relevante operatører på banen og skal ses som en opfordring til ansvarlige godsoperatører om at udføre ekstra kontrol ved sikring af låsemekanismen, når sættevogne monteres på godsvogne.

DR var i fredags taget til kombiterminalen i Malmø, hvor de læsser lastvognstrailere på samme type godsvogn som dén, der var involveret i ulykken på Storebæltsbroen. En kæmpestor kran løfter traileren op på en særlig godsvogn kaldet en "lommevogn". Den har en slags stålramme forneden, der holder traileren på plads, så lastvognen ikke kan glide ud af rammen. Derudover har den en særlig låseanordning som dem, der sidder bag på førerhuset på en lastbil. På traileren sidder en tap - kaldet "kongetappen" - som klikker sig fast på godsvognen. Den kan fastholde minimum 30 tons, hvis den sidder fast som den skal.

Havarikommissionens undersøgelse kan tage måneder

Havarikommissionen er stadig i gang med at undersøge, hvad der forårsagede ulykken, der er den værste togkatastrofe i tre årtier i Danmark.

Transportsministeriets undersøgelsesmyndighed skal sikre, at alle detaljer om ulykken kommer frem i lyset, så lignende ulykker kan undgås i fremtiden.

- Vi skal i gang med et stort puslespil, og det kan komme til at tage dage, uger og måneder at lægge. Vi skal have alle de oplysninger, som kan have relevans, så vi kan undgå, at sådan en skrækkelig ulykke kan ske igen, sagde havariundersøger Bo Haaning i sidste uge.

De foreløbige oplysninger tyder på, at lyntoget ramte en tom lastvognstrailer, som var faldet af et godstog, som kørte med tomme ølflasker.

DSB har også iværksat en række undersøgelser og interne analyser af forholdene omkring ulykken.

- Vi vil meget minutiøst gennemgå vores egne fakta og procedurer for at se, om ulykken giver anledning til at ændre noget internt i DSB. Det er op til Havarikommissionen og politiet at få klarlagt hændelsesforløbet og årsagen til ulykken til bunds, sagde Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB, i en pressemeddelelse.

DR Nyheder har forsøgt at få en kommentar fra Havarikommissionen til de nye oplysninger

Facebook
Twitter