Eksiliraneres tv-station i Danmark lukket for at fremme terror

Spionagesigtede iranere må ikke længere lave tv i Danmark.

En gruppe af eksiliranere i Danmark har produceret tv-programmer, der kan betragtes som en billigelse af terror.

De skal derfor stoppe med at sende, skriver Radio og tv-nævnet i en afgørelse.

Der er tale om en tv-station drevet af Ahwazna Fonden, som sender tv ud i verden via internet og satellit.

Nævnet vurderer i sin afgørelse, at der i programmerne er indhold, der må opfattes som en billigelse af den kamp, som føres mod Iran.

- Vi har kigget på de her programmer, og der har vi fundet, at der både direkte og indirekte opfordres til en væbnet og voldelig kamp, som vi må opfatte som terrorisme mod det iranske styre, siger Elisabet Michelsen, der er fungerende formand i særligt udvalgte sager i Radio- og tv-nævnet.

Og det er en ret speciel afgørelse, de har foretaget, oplyser hun.

- Mig bekendt har der ikke været nogen fortilfælde efter, at reglerne blev ændret for nogen år siden, siger hun.

Eksiliranere sigtet for spionage og terrorbilligelse

Tre eksiliranere fra Ringsted sidder i øjeblikket

varetægtsfængslet
, sigtet for at have udført spionage for Saudi-Arabien i Danmark, ligesom de også er sigtet for at billige terror.

Tilsynssagen mod Ahwazna Fonden, blev startet den 20. november 2018, hvor nævnet selv tog sagen op, efter at eksiliranerne i en række interviews blandt andet havde

omtalt
et terrorangreb mod en
militærparade
i Iran den 22. september som et "legitimt mål".

- De taler om den her episode, der har fundet sted nogen dage forud for interviewet, hvor de fortæller om, hvad der er sket, og hvordan de værdimæssigt oplever det i forhold til deres ønsker, fortæller Elisabet Michelsen.

- Det er i den dialog, den her

opfordring
ligger.

Nævnet skriver i en

pressemeddelelse
, at "der på kanalen i efteråret 2018 har været vist programmer, der groft overtræder bestemmelserne om, at der ikke må vises programmer, som på nogen måde fremmer terrorisme."

Ulovligt at fremme terror i programmer

I loven står, at tv-producenter ikke må udsende programmer, der kan skade børn, ligesom programmer ikke på nogen måde må fremme terror eller tilskynde til had på grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans.

Da sagen blev taget op i 2018, afviste eksiliranerne selv, at de havde

opfordret
til had eller terror.

- De må få alle de informationer, de ønsker. Det er ikke noget problem. Vi arbejder efter den danske lov, lød svaret fra en

talsmand
fra gruppen til
DR
Nyheder.

- Vi sender nyheder og taler om alt, men vi opfordrer ikke til had, tilføjede han.

De tre eksiliranere bag programmerne er aktive i en iransk-kritisk gruppe ved navn Arab Struggle Movement for the Liberation of Ahvaz (ASMLA), der kæmper for arabisk selvstændighed til

provinsen
Ahvaz i den sydvestlige del af Iran.

Ifølge gruppens

talsmand
ses deres tv af iranere rundt om i verden.

De fik tilladelse til at producere tv 6. november 2017.

Artiklen er opdateret med udtalelser fra Elisabet Michelsen.

Rettelse: Overskriften er rettet, da der ved en fejl stod her, at det var Iran, som stod for tv-stationen. Det er derimod en gruppe eksiliranere.