Ekspert: Deleøkonomi vil også hitte i Danmark

Deleøkonomi buldrer frem globalt. Danmark er med forsinkelse ved at komme med på bølgen.

20.000 kørte på juleferie sammen via tjenesten GoMore, siger selskabet. (© DR)

Tjenesterne Uber, Airbnb og Instacart er alle eksempler på det voksende, globale fænomen deleøkonomi.Der findes forskellige definitioner af deleøkonomi, men groft sagt handler det om, at privatpersoner deler, lejer og køber ting og tjenesteydelser med og af hinanden uden om de traditionelle, kommercielle aktører.Revisionsfirmaet PwC forudser - med en temmelig bred definition - at deleøkonomi på verdensplan vil udgøre 2040 milliarder kroner i 2025 - mod 91 milliarder i dag.Se indslag fra 21Søndag om indkøbstjenesten Instacart i USA:En undersøgelse fra Nordea viser, at blot 3 procent af den danske befolkning deltog aktivt i deleøkonomi i løbet af et halvt år i 2014. Undersøgelsen anvendte dog en ret smal definition: Leje af/udlejning/deling af bolig, bil, tøj med mere.

Forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen hæfter sig ved, at kun 22 procent af de adspurgte i undersøgelsen var decideret afvisende over for deleøkonomi.- Tre ud fire er sådan set ikke afvisende overfor det. De fleste siger bare, at det ikke har været relevant for mig. Og når de siger det, så siger de jo også, at det kan det meget nemt blive, hvis det er det rigtige tilbud, siger Ann Lehmann Erichsen.Bliver vilde med detClaus Skytte, ekspert i deleøkonomi og forfatter til bogen 'Skal vi dele?', føler sig sikker på, at danske forbrugere snart tager springet ud i deleøkonomien.- Der er ikke ret mange, der har opdaget det endnu. Men lige om lidt vil de opdage det, ligesom de opdagede Facebook og andre sociale medier - og så bliver de vilde med det. 00'erne lærte os Facebook og at dele digitalt, så nu skal vi lære at dele fysiske ting, siger Claus Skytte.

20.000 delte bil i julenNogle steder ruller bølgen allerede. Tjenesten GoMore, som parrer bilejere og personer, som har brug for et lift, oplever i hvert fald stor fremgang og har nu rundet 215.000 medlemmer.- Vi ser en tilvækst på cirka 15.000 medlemmer pr. måned lige nu. Der bliver kørt omkring 1.000 ture hver dag. Hen over julen så vi faktisk 20.000 danskere, som var ude og køre, siger Mikkel Marius Winther, marketingchef i GoMore.

Både han og Ann Lehmann Erichsen fra Nordea peger på, at det kræver klarere regler, for eksempel når det gælder skat og forsikring, hvis deleøkonomien skal fortsætte med at vokse.">http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:54a11a2ca11f9d0d4833d59eAfventende DanmarkDeleøkonomi har især i USA etableret sig som en seriøs faktor, mens flertallet af danske forbrugere stadig forholder sig afventende.En undersøgelse fra Nordea viser, at blot 3 procent af den danske befolkning deltog aktivt i deleøkonomi i løbet af et halvt år i 2014. Undersøgelsen anvendte dog en ret smal definition: Leje af/udlejning/deling af bolig, bil, tøj med mere.

Forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen hæfter sig ved, at kun 22 procent af de adspurgte i undersøgelsen var decideret afvisende over for deleøkonomi.- Tre ud fire er sådan set ikke afvisende overfor det. De fleste siger bare, at det ikke har været relevant for mig. Og når de siger det, så siger de jo også, at det kan det meget nemt blive, hvis det er det rigtige tilbud, siger Ann Lehmann Erichsen.Bliver vilde med detClaus Skytte, ekspert i deleøkonomi og forfatter til bogen 'Skal vi dele?', føler sig sikker på, at danske forbrugere snart tager springet ud i deleøkonomien.- Der er ikke ret mange, der har opdaget det endnu. Men lige om lidt vil de opdage det, ligesom de opdagede Facebook og andre sociale medier - og så bliver de vilde med det. 00'erne lærte os Facebook og at dele digitalt, så nu skal vi lære at dele fysiske ting, siger Claus Skytte.

20.000 delte bil i julenNogle steder ruller bølgen allerede. Tjenesten GoMore, som parrer bilejere og personer, som har brug for et lift, oplever i hvert fald stor fremgang og har nu rundet 215.000 medlemmer.- Vi ser en tilvækst på cirka 15.000 medlemmer pr. måned lige nu. Der bliver kørt omkring 1.000 ture hver dag. Hen over julen så vi faktisk 20.000 danskere, som var ude og køre, siger Mikkel Marius Winther, marketingchef i GoMore.

Både han og Ann Lehmann Erichsen fra Nordea peger på, at det kræver klarere regler, for eksempel når det gælder skat og forsikring, hvis deleøkonomien skal fortsætte med at vokse.

Facebook
Twitter