Ekspert: Facebooks tiltag mod hævnporno kommer for sent

Facebook burde have taget højde for det misbrug af sociale medier for længe siden, mener Katrine Pedersen.

Katrine Pedersen, som beskæftiger sig med kommunikation og medieudvikling, hilser Facebooks nye tiltag mod hævnporno velkomment. (Foto: Abdellah Ihadian © Babdellahn Ihadian)

Et nyt værktøj blev i går lanceret af Facebook for at komme spredningen af hævnporno til livs.

Værktøjet kan blandt andet genkende billeder, der tidligere er blevet anmeldt, og forhindre, at delingen af det samme billedmateriale fortsætter.

Tiltaget er positivt, mener Katrine Pedersen, som er forfatter til bogen ”Phono Sapiens” og beskæftiger sig med kommunikation og medieudvikling. Men tiltaget kommer for sent:

- Problemet har eksisteret længe. Det er ærgerligt, at Facebook først reagerer nu. I den ideelle verden var det noget, man havde taget højde for, inden man lancerede sådan et kommunikationsredskab, siger hun.

Katrine Pedersen tilføjer, at flere af de "nye" kommunikationsredskaber som for eksempel sociale medier ikke har haft nok fokus på de blinde vinkler. Det vil sige, hvordan mediernes funktioner kan misbruges.

Hun peger desuden på, at flere har sagsøgt Facebook og Instagram for ikke at gøre nok i kampen mod hævnporno. Derudover har Facebooks manglende indsats været beskrevet vidt og bredt i medierne. Det, mener hun, er et eksempel på, hvorfor tiltaget kommer for sent. Alligevel tror Katrine Pedersen, at tiltaget vil hjælpe, hvis Facebook vælger at prioritere det.

Noget andet, man skal have for øje i forhold til det nye tiltag, er ifølge Katrine Pedersen, at Facebook har en interesse i positiv omtale:

- Facebook er en virksomhed og et produkt. Selvfølgelig har de en interesse i at markedsføre sig som et community, hvor det er sikkert at være, siger Katrine Pedersen.

Ikke desto mindre sender tiltaget mod deling af hævnporno et stærkt signal, mener hun:

- Det er fantastisk, at de tager det her ansvar. Det er en vigtig signalværdi i forhold til at skabe en norm på de sociale medier. For vi har intet værdisæt for, hvordan vi skal opføre os på de sociale medier.