Ekspert i indkøb: Nemt for Netto at hoppe på drop smøger-bølge

Det er in at fremme sundhed. Supermarkeder får god PR ved at gemme cigaretter væk.

Cigaretterne har siden midten af juli været gemt væk i Netto i et forsøg på at få færre især unge til at ryge. (arkivfoto) (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Netto har som det første supermarked gemt cigaretterne væk.

Det har allerede kostet fem procent færre solgte cigaretter den seneste måned.

Men det har ikke været en svær beslutning for discountkæden at skjule den sundhedsskadelige tobak for kunderne.

Det vurderer detailhandelsekspert Mette Skovgaard Frich.

Beslutningen har nemlig stor PR-værdi, og der er gode point at hente hos kunderne, når en discountbutik har en holdning.

Især når den holdning drejer sig om sundhed, som mange danskere i forvejen går op i, forklarer Mette Skovgaard Frich.

- Supermarkederne gør sådan noget inden for områder, hvor det ikke gør alt for ondt økonomisk og rammer brandet. De kunne tage radikale og modige beslutninger, men de vælger steder, hvor forbrugerne i forvejen er nået et stykke. Vi ved allesammen efterhånden, at det er usundt at ryge, siger hun.

Supermarkederne gør også meget ud af at fortælle os om ændringerne. De fjerner ikke bare varer uden at promovere nye tiltag, påpeger hun.

Så mange danskere ryger

  • I alt oplyser 16,9 procent, at de ryger dagligt, mens 5,5 procent oplyser, at de ryger engang imellem. Samlet set betyder det, at 22,4 procent af danskerne ryger, hvilket svarer til cirka 1,06 millioner personer.

  • De fleste rygere er i aldersgruppen 55 - 64 år.Kilde: Den Nationale Sundhedsprofil 2017

Brugte Irmas kunder skyllemiddel?

Når der for eksempel opstår en folkebevægelse mod burhøns, er det et smertefrit tiltag for et supermarked at tage dem af hylderne.

Det var også let for Irma, da kæden i 2014 droppede salg af skyllemiddel, mener Mette Skovgaard Frich.

For hvor mange af Irmas kunder brugte egentlig skyllemiddel i forvejen? Men der var en stor signalværdi i at melde det ud, forklarer hun.

Det giver således altid meget positiv omtale for et supermarked at fortælle, at nu fjerner man cigaretter, øger andelen af økologiske varer eller stopper med at sælge buræg.

- Økologi og sunde varer er et kæmpe konkurrenceparameter, og stort set alle supermarkeder vil gerne hjælpe os med at leve sundere, fordi de fleste danskere gerne vil leve sundt. De prøver at være en medspiller, som ikke får os til at komme ting i kurven, vi egentlig helst vil holde os fra, siger Mette Skovgaard Frich.

- Æstetisk er de der skræmmebilleder på cigaretpakkerne også ret træls. Det gør ikke noget godt for indretningen af butikken, for det er ikke så pænt at se på en person med lungecancer. Nu kan Netto bruge hyldepladsen på noget kønnere og mere inspirerende, siger hun.

Timet og tilrettelagt

Rigtig mange forbrugere vil gerne købe ind, hvor der for alvor er taget stilling til varesortimentet.

Supermarkederne regner ifølge Mette Skovgaard Frich på, hvor god en forretning det vil være at tage stilling til en bestemt sag.

Derfor prioriterede discountkæderne for eksempel først for alvor økologiske varer, da der var kommet gang i salget andre steder.

I det aktuelle tilfælde vurderer Mette Skovgaard Frich, at Netto har regnet på, om salg af cigaretter øgede kundernes trang til at købe andre varer i samme ombæring - i fagsprog om det gav mersalg.

- De har vurderet, at det nok ikke er så farligt at fjerne cigaretterne. De vinder mere på at gøre det end ikke at gøre det, siger hun.

Det handler dog ikke kun om at tjene penge på en holdning. Det gavner også supermarkeders renommé, hvis kunderne opfatter butikskæderne som nogle, der tør tage ansvar og gerne vil guide forbrugerne i den 'rigtige' retning.

Det kan sågar smitte af på andre varer i butikken, at en butik har en holdning til for eksempel slik, cigaretter og alkohol, så kunderne får indtryk af, at her er der tænkt over indkøbsoplevelsen, og det handler ikke bare om at få solgt nogle varer, siger Mette Skovgaard Frich.

Facebook
Twitter