Ekspert i krisekommunikation: Bilka får ridser i lakken

Bilka tilbød i dag at genansætte Mohamad Al Jaweheri, men reaktionen kom for sent ifølge en ekspert i krisekommunikation.

Dansk Supermarked valgte i dag at genansætte Mohamad Al Jaweheri, der var blevet opsagt efter at have deltaget i en debat om islam på Facebook (Arkivfoto). (Foto: Sara Gangsted © Scanpix)

I dag tilbød Dansk Supermarked at genansætte den 17-årige gymnasieelev Mohamad Al Jaheweri.

Han var ellers var blevet afskediget af sin arbejdsplads i Bilka Næstved, efter at han havde deltaget i en debat om islam på Facebook-gruppen ”JA TIL FRIHED – NEJ TIL ISLAM”.

Genansættelsen skete på et forsoningsmøde mellem de to parter.

Ifølge ekstern lektor i risiko- og krisehåndtering ved Copenhagen Business School (CBS) Lasse Peter Laursen har Bilka dog ikke været hurtige nok til at håndtere sagen.

- Jeg tror, at Bilka lukker sagen ved at tilbyde genansættelse, men de begår også ret store fejl i deres håndtering af hele sagen. Man sidder lidt tilbage med en følelse af, at Bilka ikke selv har indset deres fejl, men at de er blevet tvunget derhen af folkestemningen og Mohamad Al Jaheweris fagforening, HK, siger han.

'Shitstorm' på Bilkas Facebook-side

Flere medlemmer fra Facebook-gruppen, hvor Mohamad Al Jaweheri deltog i en debattråd, kontaktede Bilka i Næstved for at få den 17-årige gymnasieelev fyret.

Da Mohamad Al Jaweheri senere dukkede op til sin vagt i Bilka, blev han mødt med et krav om at underskrive sin egen opsigelse.

Siden sagen første gang begyndte at rulle, har Bilka dog også måtte lægge Facebook-side til flere sure beskeder fra danskere, der ikke var tilfreds med sagens udfald.

- Øv Bilka i Næstved! Er færdig med at handle hos jer. Er chokeret over jeres behandling af den unge mand… Håber sandelig I får undersøgt sagen til bunds, og får rettet op på den fejl der er sket, skriver Maria Holm blandt andet.

https://www.facebook.com/bilkadk/posts/10153853859734507

- Ikke en eneste krone mere i Bilka før I har smidt Næstved chefen ud! Lyder det ligeledes fra Allan Vinje.

https://www.facebook.com/bilkadk/posts/10153854673159507

Ekspert: Bilka må ikke få flere lignende sager

Efter mødet i dag erkendte pressechef hos Dansk Supermarked Mads Hvidtved Grand ligeledes, at Bilka i Næstved havde begået to procedurefejl i opsigelsen af Mohamad Al Jaweheri.

Mads Hvidtved Grand påpeger, at supermarkedskæden ifølge sin egen virksomhedspolitik skulle have tilbudt en bisidder på mødet, hvor Mohamad Al Jeweheri blev bedt om at underskrive sin egen opsigelse.

Desuden undersøgte supermarkedskæden ifølge Mads Hvidtved Grand aldrig den debattråd, der startede hele sagen.

Ifølge Lasse Peter Laursen skulle Bilka dog have reageret hurtigere, end de gjorde, særligt efter at sagen begyndte at rulle på de sociale medier.

- God krisekommunikation består i, at man er i stand til at sympatisere og handle. Bilka har været for langsomme. Jeg tror, at Bilka lukker sagen her, men kommer der flere lignende sager, kan det få konsekvenser for Bilka, siger Lasse Peter Laursen.

Facebook
Twitter