Ekspert: Kostfibre og kulhydrater gør bananen til det perfekte mellemmåltid

Ernæringsekspert afliver myter om søde, fede bananer og opfordrer til, at man spiser banan som mellemmåltid.

(Foto: Grafik: Ninni Munch Pettersson © DR Nyheder)

Det er en gammel myte, når det påstås, at man bør holde sig fra de fede og sukkerholdige bananer. Faktisk opfordrer ernæringsekspert til, at man spiser i hvert fald én banan om dagen.

- Den gavnlige effekt af vitaminer og kostfibre overstiger langt de skadelige virkninger af sukker - og så er der faktisk kun ganske lidt fedt i bananen, lyder det fra ernæringsekspert Marie Steenberger.

Hun understreger samtidig, at selvom bananen indeholder relativt meget sukker, så er det ikke den form for sukker, man skal være nervøs for.

- Normalt, når vi taler om, at det er usundt at spise sukker, taler vi om det tilsatte, hvide sukker, de såkaldte tomme kalorier. Frugtsukker, som er den form for sukker, vi finder i bananen, er mindre slemt, fordi frugten også indeholder kostfibre og næringsstoffer, fortæller hun.

Giver energi og mæthed

Ifølge Marie Steenberger udgør bananen derfor det perfekte mellemmåltid, da bananen både indeholder vitaminer, gode kostfibre og en tilpas mængde kulhydrater.

- Med kulhydraterne får vi energisparket, når blodsukkeret er dalende. Tog jeg fire stykker chokolade, så ville jeg også få et ordentlig spark energi – men det ville ret hurtigt ryge ned igen. Med kostfibrene stabiliseres blodsukkeret - så energien strækker længere. Kostfibrene giver os også den gode mæthedsfornemmelse, forklarer Marie Steenberger.

Du kan blive meget klogere på de sunde bananer i aftenens udgave af Madmagasinet på DR1 klokken 21:00.

Facebook
Twitter