Ekspert om 22 klimatips: ’Det er vigtigere, at mange gør lidt, end at gør meget’

22 køkkentips skal inspirere danskerne til at lave mere klimavenlig mad.

Fødevareminister Mogens Jensen og klimaminister Dan Jørgensen står begge bag kampagnen ’Madglade Klimatips’. (Foto: Emil Helms Emil Helms © Scanpix)

Ikke alle danskere vil undvære kød i kampen om at løse klimakrisen, men mindre vil også gøre en forskel.

Det er budskabet bag regeringens 22 køkkentips, som netop er blevet offentliggjort.

- Jeg har stor respekt for dem, der går hele vejen og eksempelvis dropper kødet, men mindre kan også gøre det. Det kan de her tips forhåbentlig inspirere og hjælpe til, siger fødevareminister Mogens Jensen (S) i en pressemeddelelse.

Blandt de 22 tips er: ’Rør kødfarsen med revet grønt’, ’fyld din pita med falafel’ og ’lav en grøntsagsbøf’, og de skal altså være med til at gøre danskernes måltider grønnere.

Sisse Fagt, der er seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet, er positiv i forhold til de 22 klimatips. Hun er enig i, at danskerne ikke behøver at ændre kostvanerne drastisk for at hjælpe klimaet.

- Man kan sagtens ændre en smule og gøre en forskel. Det er bedre, at mange gør lidt, frem for at få gør meget, siger hun.

Se de 22 tips nederst i artiklen.

En smule vil gøre en forskel

De 22 tips skal inspirere danskerne til at ændre kosten og bidrage til at løse klimakrisen, lyder det fra regeringen.

Ifølge Sisse Fagt vil det rent faktisk hjælpe, hvis danskerne vælger at bruge dem.

- Det er klart, at klimakrisen ikke kan løses alene gennem kosten, men med de 22 køkkentips har danskerne direkte indflydelse på deres personlige CO2-aftryk, siger Sisse Fagt, der har forsket i danskernes kostvaner.

Selvom 22 råd virker som flere, end man kan huske, giver det god mening, mener hun.

- Jeg synes, at det er godt, at der er så mange forskellige tips, fordi det afspejler, at man kan tilgå klimavenlighed på mange forskellige måder.

Klima skal ind i 'De officielle Kostråd'

I 2021 skal Fødevarestyrelsen opdatere ’De officielle Kostråd’, som for første gang skal indeholde klimahensyn.

- Der er god grund til at sammentænke sundhed og klima, fordi det går hånd i hånd. Vi ved, at kostrådene siger, at man skal spise relativt meget plantebaseret, og det er også det, der er klimavenligt.

Ifølge klimaminister Dan Jørgensen (S) er rådene ment som en hjælpende hånd.

- Vi har brug for, at den grønne omstilling når helt ud på vores tallerkener, og derfor er jeg rigtig glad for, at mange også gerne vil spise mere klimavenligt. Men det kan være nemmere sagt end gjort i en travl hverdag. Derfor kommer vi nu med de her helt konkrete tips, så det bliver lettere at træffe de klimavenlige valg, siger Dan Jørgensen

De 22 køkkentips er en del af kampagnen ’Madglade Klimatips’, som både fødevareministeren og klimaminister står bag.

1

Drop salami

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Vælg fisk eller lyst kød som kylling, når menuen står på burger, pizza eller sandwich.

2

Frem med den grønne suppe

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Lav flere klassiske grønne retter som kartoffel- eller tomatsuppe. Så sparer du på kødet – ikke på smagen.

3

Del bøffen

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Skær én god bøf i skiver, og servér en salat med bøf i stedet for bøf med salat. Sådan når én bøf hele bordet rundt.

4

Mere grønt i kødsovsen

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Tilsæt masser af revet eller snittet grønt til din kødsovs eksempelvis gulerødder, selleri eller squash – så er der også mad til i morgen.

5

Steg en grøntsagsbøf

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Lav en lækker grøntsagsbøf ved at stege en paneret grøntsag som fx en skive selleri eller pastinak.

6

Grill grøntsagerne

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

En grill kan bruges til andet end kød. Giv grøntsagerne en tur på risten.

7

Kartoflen i fokus

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © undefined)

Giv kartoflen hovedrollen. Lav rösti, kartoffelsalat eller bagte kartofler med fyld, og gør kødet til tilbehør.

8

Brug sæsonens frugt og grønt

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Lav enkle retter, hvor sæsonens frugt og grønt er i centrum. Så får du den bedste smag og spiser samtidig varieret og klimavenligt.

9

Indisk dhal eller thai curry

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Imponér dine gæster og lav lækker indisk dhal med linser eller thai curry med grøntsager.

10

Lav de grønne retter igen

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

De fleste af os laver de samme retter igen og igen. Øv dig i en til to grønne retter, og lad dem blive en del af rutinen.

11

Grøntsagssnacks med hummus

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Supplér din mad med grøntsagsstave med hummus eller anden dip.

12

Lav grønne pitabrød

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © Dr)

Fyld din pita med falafel, fiskefrikadeller eller stegte grøntsager som eksempelvis aubergine og squash. Top op med knasende lækker spidskål.

13

Køb snittet grønt

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Køb rodfrugter og andet grønt, som allerede er snittet. Det kan nemt blandes i eksempelvis lasagne, tærter og gryderetter.

14

Giv det grønne hovedrollen

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Gør det grønne til stjernen på tallerkenen, og brug lidt stegt bacon eller hakket kød som krydderi frem for som hovedingrediensen.

15

Tilføj umami

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © Dr)

Tilføj mere umami – altså ligesom smagen af kød – med eksempelvis stegte champignoner, soltørret tomat, revet ost eller fiskesovs.

16

Put kylling i pastaen

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Udskift hakket oksekød med hakket kylling i dine pastafavoritter og sæt fut i smagen med tomatpuré, hvidløg og masser af krydderurter.

17

Rør grønt i kødfarsen

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Rør kødfarsen med revet grønt og giv den masser af smag med eksempelvis ansjos, kapers eller lidt chili. Så er der til både frikadeller og boller i karry i samme pakke kød.

18

Brug bønner

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

En dåse kogte bønner eller kikærter kan nemt bruges i salater, blendede supper og gryderetter. De giver både mæthed og god smag.

19

Lav flere æggeretter

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Lav flere æggeklassikere som omelet, æggekage eller biksemad med masser af grønt og spejlæg. Så sparer du på kødet, men får stadig proteiner.

20

Find soja frem

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Find soja, HP-sauce, fiskesovs og eddike frem. De kan give dine retter dybde og smag uden brug af kød.

21

Brug rul-ud-dej

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

En grøn tærte er hurtigt i ovnen, når du bruger rul-ud-dej. Brug fuldkorn og spis en grov salat til, så bliver du mæt.

22

Brug rester

(Foto: Grafik: Mette Ehlers © dr)

Brug rester af kogte kartofler eller bagte grøntsager på et stykke rugbrød. Så er der hurtig og nem aftensmad.

Facebook
Twitter