Ekspert om 'groteske' beløb ved muslimske ægteskaber: 'Det er direkte uislamisk'

Når muslimske familier udveksler store beløb ved bryllupper, handler det om kultur og ikke religion, mener ekspert.

Imran bin Munir Husayn er mufti, der inden for islam er ekspert inden for islamisk jura og teologi. (© PRIVATFOTO)

Der er mange traditioner, når to mennesker bliver gift. Det gælder både for kristne, jøder og muslimer.

I et islamisk ægteskab har man en tradition for, at bruden får en medgift, og det er en del af den islamiske jura og ægteskabskontrakt.

Det kan være alt fra symbolske gaver som en rose, en koran eller et smykke til mindre pengebeløb.

Men i nogle miljøer er der gået konkurrence i medgifterne, så nogle mænd betaler op mod 100.000 kroner eller mere.

Det fortæller Jesper Petersen, der er ph.d.-studerende i religionshistorie ved Lund Universitet med speciale i islamiske studier.

- Det er store summer, som det tager mange år at spare op, hvor kvindens "værdi" gøres op i kroner og ører. Det kan være et problem for både mænd og kvinder.

Men de store beløb har intet med islam at gøre. Det fortæller Imran bin Munir Husayn, der er mufti, som inden for islam er en ekspert i islamisk jura og teologi.

Ifølge ham ligger problemet i, at der i visse miljøer er opstået en kulturel tradition for, at der insisteres på "vulgært høje beløb".

- Det er grotesk. Det er kvinden, der bestemmer, om hun vil have en medgift, og hvor høj den skal være. Det er ikke en families ret. Det kan være direkte uislamisk og endda en synd, hvis familierne misbruger et ægteskab til at berige sig selv på kvindernes bekostning, siger Imran bin Munir Husayn.

Passer ikke til dagens Danmark

Et somalisk søskendepar fra Odense stod tidligere i dag frem her på DR.dk og fortalte om deres kamp mod medgift, som de begge har sagt nej til.

Og de er ikke alene. DR har mødt fire muslimske kvinder, som har valgt at stå frem med samme budskab, som alle er med i foreningen Søstre mod Vold og Kontrol, der tæller knap 30 muslimske kvinder.

En tendens man ifølge Jesper Petersen også ser i Mellemøsten og for eksempel Iran, hvor man har sat en grænse for medgifter, og hvor nogle helt fravælger det.

Og selvom medgift egentlig er en del af islam, kan Imran bin Munir Husayn sagtens se fornuft i helt at sige nej til medgift.

Tradionelt blev medgiften nemlig givet til kvinderne, så de havde en form for økonomisk sikkerhed i tilfælde af skilsmisse eller dødsfald.

- Og det giver måske ikke så meget mening i dagens Danmark, hvor kvinderne oftest er selvstændige, har uddannelse og arbejde og på ingen måde har behov for forsøgelse. De kan klare sig selv, og derfor kan de vælge at sige nej tak til medgiften eller få den reduceret til et symbolsk beløb, en gestus eller lignende, siger muftien.

Søstrene Omar har begge sagt nej til 'medgiften', da de skulle giftes. Det er nemlig meget dyrt at komme ud af et ægteskab, hvis det ikke kan holde. (Foto: Henrik Mikaelsen)

Store beløb - store forventninger

Jesper Petersen og Imran bin Munir Husayn er enige om, at de store medgifter kan få store konsekvenser både før og efter brylluppet.

Når der stilles krav om store beløb i medgift, stilles det nemlig store forventinger både til manden og kvinden.

- Det er ikke alle unge mænd, der har mulighed for at spare så mange penge op, og nogle begynder allerede at spare op i gymnasiet, siger Jesper Petersen.

Det kan i sidste ende betyde, at de må udsætte brylluppet, og det er stik imod hensigten med et ægteskab, forklarer Imran bin Munir Husayn.

- Islamisk ret og profetens egen anbefaling var, at man skal gifte sig, når man er ung. Og det går direkte imod islamiske principper, da ægteskaber skal være lette at bære for alle parter og ikke medføre besvær.

Nægter skilsmisse

De store beløb giver også problemer, hvis kvinden for eksempel vil skilles. Her kræver nogle mænd nemlig pengene tilbage - ikke bare medgiften, men også udgifter for brylluppet. Og hvis ikke de får det, kan de nægte at blive skilt.

- Det er penge, som hun ikke nødvendigvis har og måske heller ikke føler, at hun vil betale. Så er der lagt i kakkelovnen til en alvorlig konflikt - også mellem familierne, siger Jesper Petersen.

Problemet ligger ifølge Imran bin Munir Husayn i, at mændene ikke vil give slip på kvinderne.

- Koranen siger direkte, at hvis man ønsker at afbryde ægteskabet, så gør det og lad vær med at lade den anden hænge. Det er ikke hensigtmæssigt på nogen måde, siger han og uddyber.

- Jeg tror ikke, at det har noget med religion eller kultur at gøre. Det handler om menneskelige svagheder, der udmønter sig i et højt konfliktniveau - især fra mandens side. Det ser vi i alle kulturer under skilsmisser, men hvis afståelse fra medgiften eller reduktion af den til et mindre og symbolsk beløb kan forebygge senere konflikter, så er det en glimrende idé.Jeg

Prestige og normer

Men hvis det kan ende med at give så store konflikter og få så store konsekvenser for familier. Hvorfor kræver man så de store medgifter?

Ifølge Jesper Petersen handler det i nogle miljøer om prestige. En høj medgift kan være med til at få mandens familien til at fremstå succesfuld, mens kvindens familie kan sige, at de er en familie af en vis stand, da der er betalt et stort beløb.

- Nogle kvinder kan føle, at de skal have et vis beløb, men det kan også være familien. 'Naboens datter fik så og så meget'. På den måde forventes kvinden at afkræve beløbet.

Imran bin Munir Husayn giver ham ret i, at noget af forklaringen skal findes i bekymringen for, hvad andre tænker, hvilket han kalder en form for 'pseudo-kultur'.

- For folk siger jo ikke nødvendigvis de her ting. Men forestillingen om, hvad folk siger, det driver de her familier til at gøre mærkværdige ting, der går direkte mod islam, siger han.

Facebook
Twitter