Som dansk bankkunde skal du til at vænne dig til, at din dialog med din bank kommer til at ændre sig markant i fremtiden.
Sådan lyder vurderingen fra investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet, efter at Nordea i dag har meldt ud, at næsten hver femte nuværende medarbejder er væk inden for tre til fire år.
Nordea har nemlig investeret massivt i nye digitale værktøjer, hvilket blandt andet betyder, at en robot - en såkaldt chatbot - skal kunne svare på kundehenvendelser på alle timer af døgnet alle ugens dage.
- Der bliver mindre personlig betjening og mere selvbetjening. Og det betyder også, at vi allesammen skal til at vænne os til, at vi skal udvise den samme handleadfærd, som når vi handler helt almindelige varer på nettet. Den finansielle ydelse kommer i større omfang til at ligne de varer, som man køber rigtig mange af uden at have en personlig kontakt, siger Per Hansen.
Stort milliardoverskud
Nordeas udmeldning om den massive fyringsrunde kom i dagens regnskab fra tredje kvartal, hvor overskuddet var fem procent lavere sammenlignet med samme regnskab sidste år. Alligevel havde banken et overskud på omkring otte milliarder kroner.
Men det kunne ikke afblæse fyringsrunden, og det kan der nemt være en god grund til, mener Per Hansen fra Nordnet.
- Otte milliarder lyder som et meget stort tal, men man skal også huske på, at Nordea er en meget stor bank med mange kunder. Det her handler for bankerne om fortsat at være meget påpasselige med hensyn til omkostninger og investeringer i fremtiden, siger han og fortsætter:
- Det handler ikke nødvendigvis om hvor mange milliarder, man tjener, men om man tjener tilstrækkeligt til at långiver og aktionærer vil blive ved med at stille risikovillig kapital til rådighed.
Vi har set en kundeflugt fra Nordea, og tilfredsheden er helt i bund. Hvad vil det betyde, at der nu bliver skåret så mange medarbejdere væk?
- Jeg tror ikke, at der har været nogen sammenhæng mellem det personale, der har været i Nordea og den kundeflugt, som har været tydelig i Danmark. Det, som er helt afgørende, er, at man har nogle konkurrencedygtige produkter til konkurrencedygtige priser, og at man i kundernes øjne agerer, som man skal.