Ekspert om svensk flystyrt: En fugl i motoren er fatalt

En lignende episode ville dog ikke kunne ske i et krigsområde, siger major.

Det var et fly af denne type, som i morges styrtede ned i Blekinge i Sverige. (Foto: VALDA KALNINA © Scanpix)

Det var uheldige omstændigheder, der i formiddags førte til, at en svensk jagerpilot måtte katapultere sig selv ud af sit JAS-kampfly under en øvelse, efter at flyet havde kollideret med en fugl.

Det vurderer major Karsten Marrup, der er chef for Center for Luftoperationer ved Forsvarsakademiet.

Det er nemlig meget svært at gøre noget som pilot, hvis dit fly bliver ramt af en fugl, og det er sket flere gange, at fugle har påført store skader på fly. Og særligt kan det få store konsekvenser, hvis fuglen ryger ind i motoren.

- Som regel, når et fly falder ned på grund af et 'bird strike' (udtrykket når et fly bliver ramt af en fugl, red), så er det, fordi fuglen ryger ind i motoren. Det kan motoren ikke holde til, og den går ganske enkelt i stykker. Når det sker, har piloten intet andet valg end at forlade flyet, siger major Karsten Marrup.

Ulykken i Sverige skete omkring 9.30 i morges, og piloten forsøgte efter kollisionen med fuglen af nødlande.

Han vurderede dog hurtigt, at det ville være for risikabelt, hvorfor han valgte at udløse sit katapultsæde.

Piloten har været til undersøgelse på sygehuset, men er ikke kommet slemt til skade.

Et billede af det nedstyrtede fly. (Foto: 10500 Försvarsmakten © Scanpix)

Kollision sker typisk i lav højde

De svenske myndigheder har endnu ikke udtalt sig om, i hvilken højde kollisionen foregik, eller om det skete i forbindelse med, at flyet lettede eller landede.

Men ifølge Karsten Marrup fra Forsvarsakademiet er det overvejende sandsynligt, at flyet er blevet ramt i forbindelse med, at det enten lettede eller landede.

For når flyet har nået sin tophøjde, er fugle ikke længere et problem. De flyver nemlig ikke i de højder.

- Det komplicerer sagen yderligere, at en kollision typisk sker i lav højde, for så har du ikke lang tid at reagere i. 'Bird strike' er noget skidt for at sige det ligeud, siger Karsten Marrup.

Hvad gør man som pilot for at undgå at komme i karambolage med fugle?

- Der, hvor flyene er placeret på jorden, gør man meget for at holde fuglene væk fra start- og landingsbanen. Og hvis tårnet observerer, at der er fugle, så adviserer de selvfølgelig piloterne, siger han.

Nu skete dagens episode på svensk territorium. Ville noget lignende kunne ske over fjendeland under en mission i for eksempel Irak eller Syrien?

- Når først piloterne er kommet ind i operationsområdet i Irak eller Syrien, så er de i en højde, hvor det bestemt ikke er fugle, som er problemet. Så det er ikke aktuelt, siger chefen for Center for Luftoperationer.

Facebook
Twitter