Ekspert: Tracking af butikskunder vinder frem

Kundetracking kan blive indgribende over for forbrugernes privatliv, advarer Forbrugerrådet Tænk.

Hvis butikker begynder at koble tracking-informationer om kunderne sammen med apps, kundekort eller onlineadfærd, kan det biver indgribende over for forbrugerne, advarer seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk. (© colourbox)

Butikskæden Sportmaster står klar til at tage en teknologi i brug, der gør dem i stand til at følge wifi-signalerne fra kunders smartphones og på den måde blive klogere på, hvordan kunderne bevæger sig rundt i forretningerne.

Formålet er for forretningen at få en forståelse af, hvad der er attraktivt i forbrugernes øjne.

Lektor ved Institut for Afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School, Mogens Bjerre, forventer, at det er en teknologi, som flere og flere butikker vil tage til sig i de kommende år.

- Nethandlen er en betragtelig udfordring for rigtig mange fysiske butikker, og derfor vil jeg bestemt forvente, at vi kommer til at se mere til det her i et forsøg på at optimere de kvadratmetre, som butikkerne har til rådighed, forklarer han.

Krypteret data

I Forbrugerrådet Tænk er seniorjurist Anette Høyrup enig i, at det er et område, der vil udvikle sig markant i de kommende år.

- Jeg ser det her som det første skridt i en målretning af tilbud til kunder i den fysiske verden, forklarer hun.

Som udgangspunkt mener hun ikke, at der nødvendigvis er noget problematisk i, at butikkerne følger kundernes færden som tilfældet med Sportmaster, så længe informationerne krypteres, så telefonens ejer ikke kan genkendes.

Teknologien giver dog også mulighed for at genkende tilbagevendende kunder, og derfor kan man stille spørgsmålstegn ved, hvor godt krypteret det er, mener hun.

- Det er forståeligt, at butikkerne gerne vil have det, men brugeren skal i fokus og selv kunne bestemme, hvad informationerne skal kunne bruges til, siger hun.

Holder øje med koblinger

Endnu er Forbrugerrådet Tænk altså ikke klar til at råbe vagt i gevær over teknologien. Det kan dog ændre sig, hvis butikskæderne begynder at koble tracking-teknologien sammen med for eksempel deres apps eller kundekort.

- Det kan være indgribende for forbrugerens privatliv, mener Anette Høyrup.

Det kan nemlig betyde, at virksomhederne kommer til at ligge inde med store mængder af informationer omkring deres kunder, som de ikke selv har kontrol over.

- Det er et problem, hvis der bliver skabt en profil af én, som gør dig gennemsigtig, og som du risikere at miste kontrollen med.

Også gevinst for kunder

Mogens Bjerre kan sagtens se rationalet fra butikkerne om at kunne lave den slags koblinger. Det kræver dog, at kunderne godkender det.

- Det vil jo være den ultimative drøm, men der er noget, der hedder persondataloven i Danmark, der sætter grænser for, hvor meget man kan, og hvor meget man må, og det er jo netop med henblik på, at det ikke bliver misbrugt som sådan, forklarer han.

For forbrugerne kan der også være en gevinst i, at butikkerne ved mere om ens shoppeadfærd, mener Mogens Bjerre.

Det kan man blandt andet se i lande, hvor det er lovligt for eksempel at videoovervåge kundernes adfærd og indrette butikkerne efter det, forklarer han.

- Mange mennesker, der ikke ved, at det ligger til grund for indretning af butikker, siger jo faktisk, at det var en bedre oplevelse, forklarer han.

- De kan bare ikke sætte fingeren på hvorfor, men meget af det handler simpelthen om, at der ligger et solidt datagrundlag til grund for at indrette butikkerne på den måde, som de nu engang er.

Forbrugerne skal have nøglen

Anette Høyrup er ikke afvisende over for, at nogle forbrugere kunne have interesse i at være bedre kendt af butikkerne.

Hun håber bare, at forretningerne tænker kunderne ind i løsningen fra starten:

- Forbrugerne skal have nøglen til selv at kunne bestemme, hvad de vil dele og med hvem. Det skal ikke bare være "accepter eller forsvind" som med cookies og apps, for det ved vi ikke virker. De skal rent teknisk kunne tage kontrollen selv.

Facebook
Twitter