Ekspert: Undervisning i modersmål er spild af penge

Der findes ikke klare beviser på, at elever får noget ud af modersmålsundervisning, siger ekspert.

(Foto: Camilla Faurholdt-Löfvall © DR)

Der findes ikke klare beviser på, at elever får noget ud af modersmålsundervisning.

Der skal ellers igen være modersmålsundervisning i folkeskolen, for på den måde bliver de to-sprogede elever bedre i mange andre fag. Sådan lyder budskabet fra regeringspartierne.

Men det er spild af penge at genindføre modersmålsundervisning, hævder Niels Egelund, professor ved Aarhus Universitet, over for Jyllands-Posten.

For der findes ikke klare beviser for, at den har en effekt.

- For nogen er modersmålsundervisning helligt, men beviserne for, at det virker, er så spinkle, at man skal lade være, siger Niels Egelund og henviser til en række svenske studier, der er lavet på området.

- De viser ikke en overbevisende effekt, så det er ikke verdens bedste investering, siger han.

Hvis skolen giver kvalificeret modersmålsundervisning, vil det sandsynligvis komme eleverne til gode, understreger Niels Egelund.

Men problemet er, at det i praksis er nærmest umuligt at give kvalificeret undervisning.

- Jeg har hørt om en skole, hvor der tales 56 modersmål. Hvordan vil man finde undervisere til det?, siger Niels Egelund.

- Det er svært at finde kvalificerede undervisere, og selv om undervisningen er kvalificeret, står det ikke flammeklart, at der er en effekt, påpeger Niels Egelund.