Ekspert: Vi stoler på hinandens anmeldelser

Vi deler generelt mere og mere med hinanden på nettet. Derfor bliver brugeranmeldelser mere troværdige.

Vi stoler mere på hinandens anmeldelser end på det kommercielle budskab, når vi handler på nettet. (© Colourbox)

Vi stoler mere på hinanden, end vi tror på de kommercielle budskaber, når vi skal købe en vare.

Derfor bliver brugeranmeldelser på nettet brugt mere og mere. Inden vi skal ud at investere i ny bil eller booke et hotel, så bliver der surfet flittigt på nettet for at finde frem til den helt rigtige vare og den bedste pris.

Det er blevet mere almindeligt at dele sine erfaringer med andre på nettet via de sociale medier. Derfor er det ikke kun de meget negative anmeldelser, der kommer frem i lyset, som det måske var førhen. Og derfor er troværdigheden også højnet.

- Mange brugere vil være eksperter, og der er mange nørder, som har lyst til at dele deres erfaringer. Med den digitale udvikling har alle en stemme, lyder det fra Mette Skovgaard Frich, som er forbrugerekspert og vidensudviklingschef i Retail Institute Scandinavia.

Et symptom på udviklingen

Det skal ifølge nye retningslinjer, som forbrugerombudsmanden offentliggør i dag, fremover fremgå tydeligt, hvis en kunde er blevet belønnet med gratis varer eller rabat for at skrive en anmeldelse.

Mette Skovgaard Frich mener dog ikke, det hidtil har været et problem for forbrugerne at vurdere en anmeldelses troværdighed,

- I vores forberedelse til at købe et produkt bruger vi det meget, og vi tror mere på hinanden end det kommercielle, siger Mette Skovgaard Frich, som mener, at de nye retningslinjer er et helt naturligt tiltag.

- Det er et symptom på den udvikling, vi har, hvor virksomhederne bruger det strategisk. Vores stemme er vigtig for dem, pointerer Mette Skovgaard Frich.

Ifølge de nye retningslinjer skal onlineportalerne ligeledes fjerne ulovlige eller falske anmeldelser hurtigst muligt.

Facebook
Twitter