El-løbehjulsfirmaer vil kæmpe for at blive i København

'Trist, men vi finder en løsning,' lyder reaktion fra udlejer af el-løbehjul.

Løbehjul har sat sit præg på det københavnske bybillede, men nu er et forbud mod udlejning på offentlige arealer i store dele af byen på vej. (arkivfoto) (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Udlejerne af el-løbehjul er triste, men ikke umiddelbart indstillet på at pakke deres løbehjul i varebilerne og køre varebilerne ud af byen.

Heller ikke selvom et flertal på Københavns Rådhus i går besluttede at forbyde udlejning på fortove og pladser i store dele af byen.

- Det er skuffende og trist, at man har taget den beslutning at lukke så store dele af byen, siger landechef August Svedenstedt fra firmaet Tier, der er en af de udbydere, hvis løbehjul man kan leje fra gaden via en app.

- Især fordi det har været ret succesfuldt i København. Sammen med de andre udbydere har vi haft over 600.000 brugere, siger han.

Han fortæller dog, at man 20. oktober skal mødes til en workshop med repræsentanter fra kommunen, og der håber man på at finde en løsning, så det stadig vil være muligt at leje et løbehjul i blandt andet den indre del af byen og i brokvartererne.

- Så må vil finde ud af, hvordan vi kommer videre. Hvordan vi fortsat kan blive ved med at operere og tilbyde en god service til københavnerne, siger han.

Særlige parkeringspladser

Elløbehjulsalliancen, der inkluderer løbehjulsfirmaerne Tier, Voi og Lime, skriver i en fælles erklæring, at de allerede har fremlagt forskellige løsningsmodeller for kommunalpolitikerne. Eksempelvis særlige parkeringspladser i Indre By som de eneste steder, hvor man kan aflevere sit løbehjul.

- Alliancen er parat til at investere væsentlige beløb i at forbedre infrastrukturen i København. Det er derfor ærgerligt, at politikerne ikke har ønsket at finde en fælles løsning, så løbehjulene kunne blive i byen, skriver man i en fælles pressemeddelelse.

Natasha Friis Saxberg, administrerende direktør i brancheorganisationen It-branchen, synes at beslutningen er "super ærgerlig" og "et tilbageslag for den grønne transport".

- Det, vi kan gøre nu, er at hjælpe virksomhederne ud til andre mere innovative kommuner, som kan se el-løbehjulene som et løft til deres grønne transport. Vi ser det som et komma og ikke et punktum, siger hun.

Cykelhandler: Jeg skal drikke champagne

Et andet sted i byen er dog jubel. Cykelhandler Yael Bassan har længe kæmpet for at få fjernet el-løbehjulene foran sin butik i Nyhavn.

- Jeg har fået ondt i ryggen, fordi jeg har flyttet så mange el-løbehjul, så jeg er rigtig glad, fortæller Yael Bassan fra Copenhagen Bicycles.

Yael Bassan fra Copenhagen Bicycles har længe kæmpet for at få elløbehjulene fjernet foran hendes butik i Nyhavn i København. (arkivfoto) (Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen © Scanpix)

Hun synes, at det er uretfærdigt, at firmaerne bare kan smide deres el-løbehjul foran hendes butik.

- Vi brugte årevis på at få folk til at vide, at vi findes, og pludselig stod konkurrenten på vores grund, siger hun og tilføjer:

- Jeg bad dem flytte løbehjulene, men det lyttede de ikke til.

- Hvis man havde stillet kaffeboder foran alle cafeer i København, ville man nok have handlet hurtigere. Jeg synes, at det er i orden at drikke champagne i dag, siger hun.

Man må fortsat godt køre på el-løbehjul

Beslutningen i København vil tidligst træde i kraft til januar, hvor et lovforslag gør det muligt for kommunerne at begrænse antallet af elløbehjul til udlejning fra offentligt areal.

Forbuddet kommer kun til at gælde udlejning på offentligt areal i dele af byen.

Det er derfor forsat lovligt at køre på el-løbehjul, udleje fra sin egen butik eller fra områder i andre dele af byen.

August Svedenstedt fra Tier mener, at der er stadig er mange muligheder for med teknologiens hjælp at finde løsninger, som alle kan leve med.

Man kan indføre afgift på løbehjul eller gadepatruljer, der sørger for, at de står korrekt.

- Vi er en innovativ virksomhed, så vi kan sagtens finde en løsning. Vi vil gerne finde nogle gode løsninger og reguleres - men i dialog med kommunen, siger han og tilføjer:

- Vi er meget dedikeret til København, så vi ønsker ikke at forlade byen.

FacebookTwitter